آشنایی با انواع تراکنش‌های بانکی

آشنایی با انواع تراکنش‌های بانکی

 

 به تمام دستورات کاربر که روی پایگاه داده‌ها اعمال می‌شوند، تراکنش گفته می‌شود. به همین دلیل به این نوع فرایند پولی و مالی بانکداری و انجام این عملیات از سوی مشتری تراکنش مالی نامیده می‌شود. با تراکنش‌های مالی و بانکی عموم افراد جامعه سروکار دارند و به این فرایند به طور خلاصه تراکنش هم می‌گویند. شما با مفهوم تراکنش مالی آشنایی دارید یا انواع آن را می‌شناسید؟ در این مقاله قصد داریم به جزئیات تراکنش مالی و انواع آن بپردازیم و از شما دعوت می‌کنیم تا ما را همراهی کنید.

 

 تراکنش موفق چیست؟

 تراکنش‌های مالی ممکن است به‌صورت موفق و کامل انجام شوند. گاهی در شرایطی این عملیات ناموفق بوده به‌عنوان تراکنش ناموفق از آنها یاد می‌شود. تراکنش‌ها دو طرف کلی دارند که عبارت‌اند از: طرف اول کاربر یا مشتری و طرف دوم سرویس‌دهنده یا همان بانک.

 با ارسال درخواست مشتری به بانک اگر در روند پردازش و بررسی مشکلی وجود نداشته باشد، تراکنش به‌راحتی انجام می‌شود و در غیر این صورت با وجود مشکل پیام ناموفق دریافت خواهید کرد.

 

 انواع تراکنش

 تمامی فرایندهای درخواستی کاربر تراکنش مالی نامیده می‌شود و بیشتر افراد با شنیدن نام تراکنش یاد خرید می‌افتند، درصورتی‌که تراکنش انواع مختلفی دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شوید.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 تراکنش خرید

 این نوع تراکنش با کمک ابزار پرداخت؛ مانند همراه بانک، درگاه پرداخت اینترنتی، دستگاه کارت‌خوان و... برای دریافت خدمات یا خرید کالایی انجام می‌شود. در این نوع تراکنش وجه از حساب خریدار کسر شده و به‌حساب فروشنده یا پذیرنده منتقل می‌شود.

 

 تراکنش پرداخت قبض

 شما برای پرداخت قبوض ماهانه یا تسهیلات بانکی خود می‌توانید با استفاده از کارت یا حساب بانکی خود و اتصال به ابزارهای پذیرش، پرداخت انجام دهید.

 به یاد دارید تا چند سال گذشته برای پرداخت قبوض باید در مقابل باجه‌های بانکی در صف می ایستادید و مدت زمان زیادی برای این کار تلف می‌شد. اما امروزه این کار در کمتر از چند ثانیه با کمک اینترنت بانک‌ها، درگاه پرداخت یا با استفاده از همراه بانک، تلفن‌بانک، دستگاه خودپرداز و... انجام می‌شود.

 

 تراکنش موجودی

 این نوع تراکنش معمولاً به درخواست کاربر برای اطلاع از موجودی حساب یا کارت‌بانکی انجام می‌شود. در این تراکنش وجهی منتقل نشده و تنها مانده حساب رویت می‌شود. برای گرفتن تراکنش موجودی کارمزد بانکی از حساب شخص کسر و به بانک عامل منتقل می‌شود.

 

 تراکنش مغایرت بانکی

 گاهی در زمان خرید مشکلی در انتقال وجه به وجود می‌آید، یعنی مبلغی که از حساب یا کارت خریدار کم شده اما به‌حساب فروشنده منتقل نمی‌شود. در زمان کوتاهی مغایرت تراکنش اعلام شده و مبلغ مجدداً به‌حساب خریدار واریز می‌شود. این نوع تراکنش به دلیل بروز اختلال در درگاه بانکی به وجود می‌آید و به‌حساب فروشنده منتقل نمی‌شود. بازگشت مبلغ معمولاً بین ۱ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد تا به تأیید سامانه شاپرک برسد و بعد از آن به‌حساب اولیه بازگشت زده می‌شود.

 

 خطای تراکنش ناموفق

 رسید تراکنش ناموفق ممکن است به هر علتی که صادر شود و این رسید نشان دهنده این است که درخواست کاربر با موفقیت به سرانجام نرسیده است. این عدم موفقیت در پرداخت می‌تواند دلایل زیادی مانند وارد کردن رمز عبور اشتباه، عدم موجودی کافی و... داشته باشد.

 و در پایان

 اگر شما صاحب کسب‌وکاری هستید برای اینکه مشتریان شما کمتر در زمان پرداخت و انجام تراکنش به مشکل بربخورند، بهتر است در انتخاب درگاه پرداخت دقت کنید. افتتاح حساب کاربری در درگاه پرداخت سیزپی برای همه کسب‌وکارها رایگان است و برای استفاده از طریق گوشی همراه و کامپیوترهای شخصی به‌دقت متناسب‌سازی شده است.

درگاه پرداخت سیزپی امکان پرداخت به‌وسیله کلیه کارت‌های بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند را دارد. ثبت‌نام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود به‌گونه‌ای که با ثبت‌نام کامل و بی‌نقص شاهد احراز هویت و فعال‌سازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود.

 افزونه‌های پرداخت سیزپی جزو کامل‌ترین ماژول‌ها است و اسکریپت راه‌اندازی درگاه پرداخت موبایلی فراهم است یعنی روی اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانید درگاه پرداخت داشته باشید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.