کلاسه پرونده مالیاتی چیست؟

کلاسه پرونده مالیاتی چیست؟

 

 اگر شما صاحب کسب‌وکاری باشید حتماً می‌دانید هر سال موظف به ارائه اظهارنامه و ثبت کلاسه پرونده مالیاتی خود به اداره مالیات هستید. با انجام این اقدامات کمک می‌کنید تا وضعیت مالی و مالیاتی کسب‌وکارتان مشخص شود و مسئولان تصمیمات دقیق‌تری برای مقدار مالیاتی که باید بپردازید، بگیرند.

 از آنجایی که تشکیل پرونده مالیاتی وظیفه قانونی برای تمامی صاحبان کسب‌وکار است و باید آن را به‌موقع انجام دهید، بهتر است با چگونگی تشکیل کلاسه پرونده مالیاتی و نحوه دریافت آن آگاه باشید. در این مقاله قصد داریم درباره کلاسه پرونده مالیاتی و نحوه دریافت آن صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

 

 از کلاسه پرونده مالیاتی چه می‌دانید؟

 کلاسه پرونده مالیاتی؛ شناسه یا شماره مشخص است که در سیستم مالیاتی کشور برای تمامی کسب‌وکارها یا در واقع شرکت‌ها ایجاد می‌شود. با استفاده از این شماره می‌توانید مالیات‌های شرکت را پیگیری کرده و آنها را پرداخت کنید.

 این شناسه به‌صورت منحصربه‌فرد است و خاص کسب‌وکار شما صادر می‌شود. با استفاده از کلاسه پرونده مالیاتی می‌توان در سامانه مالیاتی، کسب‌وکار شما را به‌راحتی شناسایی کرد و این کد راه ارتباط میان شما و سازمان را راحت می‌کند. به همین دلیل از این کد باید در اظهارنامه مالیاتی و سایر ارتباطات مالیاتی با سازمان مالیات استفاده کنید.

 با استفاده از این کد سازمان مالیات کسب‌وکار شما را شناسایی می‌کند و می‌تواند اطلاعات مالیاتی شما را در کمترین زمان رصد کند. کلاسه پرونده مالیاتی کمک می‌کند تا اطلاعات مالیاتی شما هر ساله به‌روزرسانی شود. به طور مثال اگر تغییراتی در وضعیت مالیاتی کارتان به وجود بیاید باید به سازمان مالیات این تغییرات را اطلاع دهید تا اطلاعات مالیاتی شما بروز شوند.

 ارسال درخواست‌ها و پیگیری‌های مالیاتی از طریق کلاسه پرونده مالیاتی به‌راحتی انجام می‌شود و شما لازم نیست مدت‌زمان زیادی در انتظار پاسخ درخواست‌هایتان باشید.

 

 نحوه دریافت کلاسه پرونده مالیاتی چگونه است؟

 برای اینکه بتوانید کلاسه پرونده مالیاتی دریافت کنید باید مراحل دریافت زیر را طی کنید.

 *وارد سامانه مالیاتی به نشانی (tax.gov.ir) شوید.

 *بعد از وارد شدن به سایت به قسمت ثبت‌نام و ورود بروید و اطلاعات مورد نیاز خود را وارد کنید. از شما شماره ملی و شناسه مالیاتی خواسته می‌شود و باید عبارت امنیتی را وارد کنید.

 *بعد از وارد کردن اطلاعات برای شما پیش ثبت‌نام انجام می‌شود تا اطلاعات شما برای دریافت کد اقتصادی و کلاسه پرونده مالیاتی ثبت شود.

 *بعد از این مرحله اطلاعات مختلفی از شما خواسته می‌شود؛ مانند اطلاعات شخصی و نشانی محل اقامت و...

 *پس از تکمیل اطلاعات، یک کد رهگیری مالیاتی به شما اعلام خواهد شد که باید آن را نگه دارید تا برای پیگیری مراحل بعدی لازم خواهید داشت.

 * در مرحله آخر می‌توانید با تمامی مدارک موردنیاز و کد رهگیری به دفتر مالیاتی مراجعه کرده و کلاسه پرونده مالیاتی خود را بگیرید.

 توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات و مدارک لازم را با خود ببرید تا در اخذ کلاسه پرونده مالیاتی به مشکل برنخورید. گرفتن کد مالیاتی برای بسیاری از کارها و شروع آن در کشور ما لازم است. به طور مثال اگر شما کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید برای اخذ درگاه پرداخت اینترنتی به کد مالیاتی نیاز دارید و بهتر است این کار را قبل از شروع هر نوع فعالیتی در چهارچوب قانون انجام دهید.

 

 مدارک لازم برای دریافت کلاسه پرونده مالیاتی

 برای دریافت کلاسه مالیاتی، مدارک موردنیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت هستند.

 

 اشخاص حقیقی عبارت‌اند از:

  • رونوشت کارت بازرگانی
  • کپی دو طرف کارت ملی
  • کپی وکالت‌نامه قائم‌مقام قانونی
  • کپی از آخرین قبض محل فعالیت
  • کپی از سند جواز کسب
  • کپی گواهی ثبت‌نام اداره امور مالیاتی
  • عکس‌های ۳×۴
  • اصل شناسنامه
  • اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل فعالیت تجاری
  • فیش بانکی پرداخت عوارض مالیاتی را ارائه دهید.
  • تکمیل اطلاعات هویتی
  • انجام پیش ثبت‌نام مالی

 

 اشخاص حقیقی اشخاص حقوقی

  • اسناد و مدارک شرکت
  • برگه‌های آب، گاز، برق و تلفن
  • دفترچه مشخصات شناسایی اعضای شرکت
  • تأییدیه کد پستی
  • اجاره‌نامه یا سند مالکیت
  • وکالت‌نامه
  • فیش واریزی سرمایه اولیه شرکت
  • گواهی امضای اشخاص حقوقی و...

 

بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 دلایل اهمیت دریافت کلاسه مالیاتی

 

 دریافت کد اقتصادی

 هویت کسب‌وکار شما در گروی دریافت کد اقتصادی و اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی است. این کد قادر است امکانات زیادی را برای شما فراهم کرده و سبب ترقی تجارت شما شود. توصیه می‌شود برای هر کسب‌وکاری به دلیل استفاده از تمام مزایای دولتی، کد اقتصادی بگیرید و پرونده مالیاتی تشکیل دهید.

 

 ثبت اظهارنامه مالیاتی

 هر شخص حقیقی و حقوقی که درآمدی دارد، باید ثبت اظهارنامه مالیاتی انجام دهد. برای این کار نیز به تشکیل کلاسه پرونده مالیاتی نیاز دارید.

 

 و در پایان

 همان‌طور که اشاره شد برای هر شخص حقوقی یا حقیقی که کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کند و درآمدی دارد گرفتن کد مالیاتی از واجبات است. برای تمامی کارها از جمله دریافت درگاه پرداخت برای کسب‌وکار اینترنتی خود به کد مالیاتی و... نیاز دارید.

 یکی از شروط شرکت‌های پرداخت‌یار از جمله سیزپی داشتن کد مالیاتی است. برای اخذ این کد کارشناسان ما شما را راهنمایی خواهند کرد. درگاه پرداخت سیزپی امکان پرداخت به‌وسیله کلیه کارت‌های بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند را دارا است.

 ثبت‌نام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود به‌گونه‌ای که با ثبت‌نام کامل و بی‌نقص شاهد احراز هویت و فعال‌سازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.