مالیات دستگاه کارت‌خوان چقدر است؟

مالیات دستگاه کارت‌خوان چقدر است؟

 

 در هر کسب‌وکاری که فعالیت داشته باشید و با هر روشی مانند استفاده از کارت‌خوان، درگاه پرداخت و... پول را دریافت کنید، باید طبق اصول و مقرراتی معین، مالیات پرداخت کنید. بسیاری از صاحبان کسب‌وکار گمان می‌کنند که استفاده از دستگاه کارت‌خوان یا حتی پرداخت از طریق اپلیکیشن و ... سبب کم شدن نرخ مالیاتی است که باید پرداخت کنند؛ اما درصورتی‌که این تصور اشتباه است و ملاک گرفتن مالیات، گردش حساب است نه طریقه پرداخت.

 در این مقاله قصد داریم شما را با مالیات دستگاه کارت‌خوان آشنا کنیم تا شما از جزئیات این روش اخذ مالیات نیز باخبر شوید.

 

 مالیات دستگاه پوز

 مالیات را طبق درآمد و واریزی‌های یک حساب تعیین می‌کنند و اینکه این حساب به درگاه پرداخت اینترنتی متصل است یا دستگاه پوز تفاوتی ندارد. صاحبان کسب‌وکاری که دستگاه پوز دارند برای اینکه از مالیات و نحوه پرداخت آن باخبر شوند، نیاز نیست اقدام خاصی انجام دهند. طبق قانون جدید مجلس، دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان برای پرداخت مالیات فقط می‌توانند به سایت مالیاتی tax.gov.ir وارد شوند و بعد از ثبت‌نام مراحل پرداخت را انجام دهند.

 طبقه‌بندی مالیات مستقیم

 برای پرداخت مالیات بهتر است بدانید از سال ۱۴۰۰ روش محاسبه مالیات تفاوتی نکرده است و طبق قانون مالیات مستقیم به ۳ دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. گروه‌های مانند کارهای خدماتی، تولیدی و بازرگانی باید ۱۰ تا ۲۵ درصد درآمدی که به دست می‌آورند را مالیات پرداخت کنند.

 برای پرداخت مالیات که از طریقی که کسب درآمد کرده‌اید، باید اظهارنامه مالیاتی پر کرده و بعد از آن اقدام به پرداخت مبلغ اعلامی کنید. چه شما با دستگاه کارت‌خوان فعالیت انجام دهید و چه سایت اینترنتی داشته باشید و مشتریان شما از طریق درگاه پرداخت یا حتی لینک پرداخت، واریزی داشته باشند در نهایت امر تفاوت چندانی ندارد.

 

 فرایند ثبت مالیاتی دستگاه کارت‌خوان

 ثبت دستگاه کارت‌خوان در سایت سازمان امور مالیاتی الزامی است تا سازمان مالیات با بررسی اظهارنامه مالیاتی بتواند مالیات درستی را تعیین کند و از درآمدهای ماهانه آنها مطلع شوند.

 

 کد مالیاتی کارت‌خوان چیست؟

 قبل از هر کاری صاحبان مشاغل که متقاضی دریافت دستگاه کارت‌خوان هستند، باید کد مالیاتی دریافت کنند. با استفاده از این کد به‌راحتی مشمولین پرداخت مالیات شناسایی می‌شوند و این کار سبب شفاف‌سازی مالیات‌های پرداختی خواهد شد.

 دریافت کد مالیاتی برای دریافت تمامی راه‌های پرداخت اعم از درگاه پرداخت، دستگاه کارت‌خوان و... لازم است. کد مالیاتی، میزان گردش مالی افراد را با داشتن این کد مالیاتی قابل‌شناسایی بوده و افراد حقیقی یا حقوقی بسته است.

 

 دستگاه کارت‌خوان بدون مالیات

 کارت‌خوان بدون مالیات وجود ندارد و اگر صاحبان کار ثبت‌نام در سامانه مالیاتی انجام ندهند و کد مالیاتی دریافت نکنند با سازمان مالیاتی به مشکل برخواهند خورد. داشتن کارت‌خوان به‌خودی‌خود هیچ مالیاتی برای افراد ندارد؛ مانند داشتن درگاه پرداخت برای سایت و  این گردش حساب شماست که سبب مالیات می‌شود.

توجه داشته باشید که هستند شرکت‌هایی که ادعا دارند می‌توانند دستگاه پوزی به شما ارائه دهند که مالیات نداشته باشد؛ اما این ادعا خلاف واقعیت معمول است و با ثبت‌نام در سامانه مالیاتی، مالیات طبق قانون برای شما در نظر گرفته می‌شود.

 

 آیا دستگاه کارت‌خوان سیار نیز شامل مالیات می‌شود؟

 هر نوع دستگاه کارت‌خوانی، اعم از سیار و ثابت شامل مالیات خواهند شد و قوانین برای تمام دستگاه‌ها یکی است.

 

 مشاغل معاف از مالیات کارت‌خوان

 با اعلام بانک مرکزی بعضی از مشاغل شامل مالیات نیستند؛ اعم از نانوایی و سوپرمارکت، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خدمات درمانی، جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و فروشندگان سوخت، فروشگاه‌های تجهیزات ساخت کاردستی و صنایع‌دستی هنری، حمل‌ونقل درون و حومه شهر، تاکسیرانی و کرایه اتومبیل، مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، روزنامه‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه و...

 

 و در پایان

 اگر کسب‌وکاری حضوری دارید، در این دنیای فناوری به فکر فروش اینترنتی محصولات خود نیز باشید و از گرفتن درگاه پرداخت برای آن هراسی نداشته باشید. همان‌طور که اشاره شد چه شما دستگاه کارت‌خوان داشته باشید یا درگاه پرداخت یا حتی لینک پرداختی در بیو پیج اینستاگرامی خود بگذارید یا به کل از روش کارت به کارت و اپلیکیشن بانکی استفاده کنید ملاک پرداخت مالیات گردش حساب شماست.

 پس هر چه حساب و کتاب شما شسته و رفته‌تر باشد در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی راحت‌تر خواهید بود. درگاه پرداخت سیزپی انتظارات مدیران بخش‌های مختلف یک سازمان یا بیزنس را مرتفع خواهند، مدیر IT یک سازمان امنیت درگاه پرداخت را اولویت قرار می‌دهد، مدیر مالی تسویه به‌موقع و گزارش‌گیری آسان از واریزی‌ها را مدنظر دارد و مدیر فروش امکان پرداخت بدون قطعی و داشتن قابلیت‌هایی مختص بیزنس خود (مانند فاکتور آنلاین برای یک رستوران‌دار و یا کارمند صندوق قرض‌الحسنه) اولویت خود قرار خواهند داد. شما نیز اگر به دنبال دریافت درگاه پرداخت امن، پایدار و با پشتیبانی و امکانات ویژه‌ای هستید ما به شما درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی را معرفی می‌کنیم.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

 

 

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.