روش‌های جلوگیری از تأخیر در پرداخت مشتری

روش‌های جلوگیری از تأخیر در پرداخت مشتری

 

 راه‌اندازی و حتی اداره کردن هر کسب‌وکاری، هزینه زیادی لازم دارد و اگر بعد از مدت زمان کوتاهی بازدهی لازم را نداشته باشد، صاحبان آن دچار مشکل می‌شوند. گاهی این مشکل به دلیل نداشتن مشتری نیست و بلکه بیشتر کسب‌وکارها به دلیل کمبود نقدینگی دچار مشکل می‌شوند.

 اگر شما کسب‌وکاری دارید که محصولات خود را به‌صورت شرایطی یا حتی قسطی به مشتریان خود عرضه می‌کنید باید باتوجه‌به شرایط اقتصادی مشتری‌ها را به نحوی تشویق کنید تا حساب‌های خود را در زمان مقرر یا هر چه زودتر پرداخت کنند.

 در این مقاله قصد داریم با شما از روش‌هایی صحبت کنیم که بتوانید مشتری‌ها را به پرداخت به‌موقع حسابشان تشویق کنید. برای اطلاع از این روش‌ها همراه ما باشید.

  

 روش‌های تشویق مشتری برای پرداخت پول

 

تحویل گرفتن بخش‌بخش پول

 اگر این امکان وجود دارد که محصولات خریداری شده توسط مشتری به‌صورت مرحله‌ای ارسال شوند، می‌توانید با ارسال مرحله‌ای یا قبل از تحویل هر بخش، هزینه آن را دریافت کنید. به طور مثال اگر شما سایت طراحی سایتی دارید بعد از اتمام هر محله مانند بخش تحقیقات اولیه و آنالیز رقبا از صاحبان کار هزینه را دریافت کرده و بعد از آن به سراغ بخش دوم بروید. با این کار هم شما نقدینگی درآمد خود را حفظ کرده‌اید و هم مشتری از روال کار و مراحل آن اطمینان حاصل می‌کند.

 

 نوشتن توافق‌نامه در زمان معاملات سنگین

 اگر قرار است پروژه سنگینی را اجرا کنید یا محصولات زیادی را با مبلغ سنگینی بفروشید، بهتر است سندی به نام توافق‌نامه‌ای بین خودتان تنظیم کنید. این توافق‌نامه باید شامل شرایط پرداخت، تاریخ پرداختی‌ها، نحوه ارسال و... باشد. جزئیات مهم هستند و به طور خلاصه هر آنچه باید انجام داده شود را در این توافق‌نامه بیاورید تا در صورت عدم عمل به آن دو طرف دچار سوءتفاهم نشوند.

 

 استفاده از جریمه برای دیرکرد

 در توافق‌نامه‌ای که با مشتری امضا می‌کنید، حتماً ذکر کنید که اگر در زمان مقرر پرداختی خود را انجام ندهد با جریمه دیرکرد مواجه خواهد شد. قبل از شروع کار باید این توافقات را انجام دهید تا از تعارض‌های احتمالی جلوگیری کنید.

 

 ارسال فاکتور آنلاین

 اگر کسب‌وکار اینترنتی دارید و پرداخت‌ها از طریق درگاه پرداخت انجام می‌شود، می‌توانید در زمان‌های معینی که انتخاب می‌کنید برای مشتری فاکتور آنلاین ارسال کنید. این فاکتورها در سیستم ثبت می‌شوند و مشتری در تاریخ مقرر به‌محض دریافت می‌تواند پرداختی خود را به‌راحتی انجام دهد.

 ارسال فاکتور آنلاین مزایای متعددی دارد که به طور مفصل با خواندن فواید استفاده از فاکتور آنلاین آشنا می‌شوید. اما به طور مختصر بدانید که در فاکتور آنلاین می‌توانید فاکتور فروش اقساطی را تنظیم کرده و از راه‌های مختلفی مانند ایمیل، پیامک و... به‌صورت اتوماتیک و خودکار برای مشتریان خود ارسال کنید.

 شما با هر فاکتور آنلاین می‌توانید لینک پرداخت یا Qr Code نیز ارسال کنید تا مشتری‌ها مستقیم به درگاه پرداخت اینترنتی متصل شده و هزینه فاکتور را واریز کند.

 

 از روش تشویق برای مشتریان استفاده کنید

 مشتری‌هایی که هزینه را زود پرداخت می‌کنند را تشویق کنید. می‌توانید برای این کار هدیه یا تخفیفی در نظر بگیرید تا اگر زودتر از موعد، پرداختی داشتند از این شرایط بهره‌مند شوند. به‌علاوه می‌توانید از برنامه‌های وفاداری مشتریان هم برای این کار استفاده کنید. این برنامه‌ها برای کسب‌وکارهایی مناسب هستند که یک مشتری می‌تواند به‌دفعات متعدد از آن‌ها خرید کند.

  

 انتخاب روش درست پرداخت

 برای مشتریانتان از قبل روش پرداخت درستی انتخاب کنید. اگر کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید که باید درگاه پرداخت معتبری انتخاب کنید تا بتوانید از سایر مزایای آن مانند فاکتور آنلاین و لینک پرداخت و... استفاده کنید. برای استفاده از سایر روش‌های پرداخت مانند حواله پایا باید در نظر داشته باشید که فقط چهار بار در روز و طی ساعت‌های خاصی واریز این واریزی انجام می‌شود و ممکن است برای شما مسئله‌ساز شود.

 

 ارسال پیامک یادآوری

 برای اینکه مشتریان بتوانند سر موعد مقرر پرداختی‌های خود را انجام دهند، بهترین کار ارسال ایمیل یا پیامک یادآوری پرداخت است. شما دو راه دارید هم می‌توانید زمانی که از موعد مقرر واریز گذشت پرداختی‌ها را انجام دهید و هم قبل از سر رسید موعد مقرر پیامک یادآوری را ارسال کنید. مشتری‌هایی که پرداختشان دیر شده ارسال کنید،

 

 و در پایان

 در این مقاله سعی شد روش‌های جلوگیری از تأخیر مشتریان در پرداخت را به شما آموزش دهیم. بهتر راه آن است که چند روش برای پرداخت داشته باشید تا مشتری بهترین روش مناسب خود را انتخاب کند.

 اگر کسب‌وکار اینترنتی دارید در انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی دقت داشته باشید و مزایای آن را بررسی کنید. یکی از درگاه‌های مورد تأیید بانک مرکزی و سامانه شاپرک است درگاه پرداخت سیزپی بوده که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان به شما و کسب‌وکارتان درگاه پرداخت بدهد.

 پرداخت‌یار سیزپی (SIZPay) درگاه پرداخت اینترنتی ارائه می‌دهد و دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته است. در سیزپی اعتقاد داریم مشتری اولویت اصلی و راه‌های ارتباطی مناسبی برای مشتریان مهیا کرده‌ایم که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

 

 مرکز تماس

 کال سنتر مسئولیت پاسخگویی به کلیه تماس‌های ورودی را دارد. با توجه به درخواستی که مشتری دارد در مرحله اول سعی می‌کنند خود پاسخگوی مشتری باشند و نیاز اعلام شده را مرتفع نمایند. در مرحله بعدی یعنی زمانی که کارشناس دانش پاسخگوئی به نیاز را نداشته باشد یا از موضوع از حوزه اختیاراتش خارج باشد آن را به واحد مربوطه ارجاع می‌دهد. درصورتی‌که پیشنهاد یا انتقادی هم داشتید مرکز تماس منعکس‌کننده پیشنهادها و انتقادات شما به سیزپی خواهد بود. مرکز تماس سیزپی مجهز به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا همان (CRM) بوده و مشکلات گزارش شده را ثبت و ضبط کرده و سپس ارجاع می‌دهند.

 

 ثبت تیکت

 از کانال‌های دیگر ارتباط با مشتریان در سیزپی سیستم تیکتینگ است. اگر در سیزپی دارای پنل کاربری باشید می‌توانید از بخش ثبت تیکت، با انتخاب نوع درخواست نسبت به ثبت مشکلات، درخواست‌ها یا حتی پیشنهادات خود اقدام کنید. پس از ثبت تیکت کلیه فرایندها و مراحل پیگیری تیکت تا ارسال پاسخ به کارپوشه مشتری از طریق پیامک به مشتری اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

 ارسال ایمیل

 سازمان‌ها و افرادی که تمایل به برقراری ارتباط با سیزپی را دارند از طریق ایمیل یا همان پست الکترونیک نیز می‌توانند با سیزپی (SIZPay) در ارتباط باشند یا حتی اگر شخصی از سایت یکی از پذیرندگان سیزپی خرید کرده و با مشکلی مواجه شده است، می‌تواند از این ایمیل (E-Mail) با تیم پشتیبانی سیزپی در ارتباط باشد.

 

 برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.

 

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.