روش‌های تشخیص جعلی بودن رسید کارت به کارت

روش‌های تشخیص جعلی بودن رسید کارت به کارت

 

 شاید شما هم از گوشه‌وکنار شنیده باشید که افراد سودجویی هستند با درست کردن رسید پرداخت جعلی از صاحبان کسب‌وکار سوءاستفاده می‌کنند. این معضل امروزه بسیار رایج شده و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و فعال در شبکه‌های اجتماعی به دنبال راهی مطمئن برای تشخیص جعلی بودن این نوع رسیدها هستند.

 شناسایی فیش یا رسیدهای جعلی کارت به کارت بسیار اهمیت دارد تا بتوانید از سوءاستفاده افراد متقلب و کلاهبرداران جلوگیری کنید. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال راه‌های مطمئنی برای شناسایی فیش های کارت به کارت هستید، از شما دعوت می‌کنم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه می‌توان رسیدهای جعلی و فیک را به راحتی شناسایی کرد.

 

 رسید کارت به کارت جعلی چیست؟

 اطلاعات تراکنش موفقیت‌آمیز یا ناموفق کارت به کارت دست‌کاری شده به‌صورت رسید انتقال وجه کارت به کارت موفق به صاحبان کسب‌وکارها داده می‌شود. اطلاعات این رسیدها اعم از مبلغ، تاریخ واریز وجه، شماره کارت‌های مبدأ و مقصد، نام دریافت کننده وجه و شماره پیگیری همگی صحت ندارند و دستکاری شده‌اند.

 امروزه برای این کار از ربات‌های تلگرامی نیز استفاده می‌شود و این روش کار تشخیص صاحبان کسب‌وکار را کمی سخت‌تر می‌کند. این نوع رسیدها نشان می‌دهند عملیات انتقال وجه از یک کارت به کارت دیگری به انجام شده؛ اما در حقیقت این انتقال صورت نگرفته است.

 

 ساخت رسید کارت به کارت جعلی

 همان‌طور که اشاره شد برای ساخت فیش کارت به کارت جعلی، از بات‌های تلگرامی یا اپلیکیشن‌های این کار استفاده می‌کنند و این روزها نیز بسیار پیشرفته شده‌اند.

 به این نوع مجرمان نیز مجرمان سایبری گفته می‌شود و ربات‌ها را طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که بتوانند با وارد کردن اطلاعات ساده در عرض چند دقیقه برای فرد سودجو رسید جعلی صادر کنند. کار آنها برای جعل رسیدهای کارت به کارت واقعی بانک‌ها، جای‌گذاری اطلاعات نادرست جدید در آنهاست.

پلیس  فتا اعلام کرده است برای به دست آوردن نام گیرنده وجه افراد کلاهبردار ابتدا تراکنش سوری انجام می‌دهند و با بدست آوردن نام گیرنده اطالاعات فیک را جایگزین می‌کنند.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 راه‌های تشخیص رسید کارت به کارت جعلی

 در ادامه این مقاله قصد داریم راه‌های تشخیص رسید کارت به کارت جعلی به شما یاد دهیم تا شما راحت‌تر بتوانید آنها را نشخیص دهید:

 

 عدم صحت اطلاعات واریزی

 مطابقت دادن اطلاعات فیش واریزی فیک با واقعیت، یکی از راه‌های تشخیص سریع رسید کارت به کارت جعلی است. باید تمام جزئیات را یک به یک با پیام بانک مطابقت دهید، ممکن است شماره کارت، مبلغ یا تاریخ به اشتباه وارد شده باشد.

 

 دقت در ظاهر و فونت‌های رسید جعلی

 به ظاهر یا فونت فیش ها دقت کنید؛ زیرا بانک‌ها برای رسیدهای خود همیشه از یک قالب‌بندی یکسان، فونت و رنگ مشخص استفاده می‌کنند. اگر با بررسی احساس کردید ظاهر رسید، متفاوت است با بررسی بیشتر از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

 بررسی مبلغ واریزی

 توجه داشته باشید که مبلغ واریزی باید به‌صورت دقیق بررسی شود. معمولاً ارقام واریزی نباید رند باشند و در رسید کارت به کارت جعلی مبالغ به‌صورت رند و مضربی از ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ هستند.

 

 بررسی شماره پیگیری

 بعد از مبلغ واریزی بهتر است شماره پیگیری را چک کنید و از صحت آنها مطمئن شوید. در صورت شک یا ابهامی می‌توانید این نوع شماره را با پشتیبانی بانک خود بررسی کرده و از صحت یا جعلی بودن آن مطمئن شوید.

 

 توجه به اشتباهات تایپی و نگارشی

 به طور معمول فیش‌های رسمی بانک، بدون مشکلات تایپی و نگارشی هستند، چراکه قبل از انتشار، از نظر اشتباهات تایپی بررسی می‌شوند. در رسید کارت به کارت جعلی، ممکن است غلط‌های املایی و نگارشی به‌دفعات دیده شوند.

 

 توجه به‌ظاهر رسیدهای بانکی

 به طور معمول قالب و ظاهر رسیدهای اصلی بانکی به طور مرتب عوض می‌شوند تا امنیت آنها بیش از هر زمان دیگری حفظ شود. ظاهر رسیدهای بانک‌ها را چک کنید تا بتوانید کلاهبرداری‌های احتمالی را با سرعت بیشتری تشخیص دهید.

 

 بررسی لوگو یا نام بانک

 به طور معمول کلاهبرداران نمی‌توانند لوگو و رنگ سازمانی، فونت و نام بانک را درست جعل کنند و شما بادقت به این موارد می‌توانید جعلی یا اصل بودن رسید واریز را تشخیص دهید.

 

 روش‌های مقابله با فیش واریزی فیک

 برای اینکه بتوانید جلوی ارسال رسیدهای فیک را بگیرید باید از راه‌های مقابله با این کار استفاده کنید. در ادامه چند کار ساده که می‌توانید از آنها برای جلوگیری از ارسال فیش فیک استفاده کنید را به شما یادآوری می‌کنیم. این روش‌ها عبارت‌اند از:

 

 استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی

 زمانی که برای کسب‌وکارتان درگاه پرداخت مطمئنی بگیرید می‌توانید با ارسال لینک پرداخت به مشتریانتان آنها را مستقیماً به درگاه پرداخت معتبر هدایت کنید. اگر شما کسب‌وکار آنلاینی نیز داشته باشید هم مشتریان به‌سادگی می‌توانند با وارد شدن به درگاه پرداخت شوند و از در برابر رسیدهای واریز جعلی در امان بمانید.

 

  فعال‌سازی پیامک حساب

 حتماً سرویس پیامک حساب خود را بررسی کنید که بعد از واریزی، پیامک دریافنت کرده و بتوانید حساب خود را بررسی کنید.

 

 بررسی موجودی حساب

 اگر زمانی به دلیل اختلالات بانکی یا آنتن‌دهی، پیامک واریزی با تأخیر برایتان ارسال شد شما سریع از طریق همراه بانک، اینترنت بانک یا دستگاه‌های خودپرداز، موجودی حساب خود را چک کنید.

 

 استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی

 بررسی فیش‌های واریزی به‌صورت دستی سخت است و تضمینی برای جعلی نبودن فیش‌ها نیست. امروزه برای این کار می‌توانید از فناوری‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی استفاده کنید.

 

 و در پایان

 کلاهبرداری‌های مالی از طریق ساخت جعل رسید کارت به کارت زیاد شده است و باید با شناخت راه‌های تشخیص آن از پیشامد چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. برای داشتن بیزینسی موفق، بهترین کار آن است که درگاه پرداخت مطمئنی انتخاب کنید.

  سیزپی یکی از پرداخت‌یارهای قدیمی در ایران است. افتتاح حساب کاربری در درگاه پرداخت سیزپی برای همه کسب‌وکارها رایگان است و برای استفاده از طریق گوشی همراه و کامپیوترهای شخصی به‌دقت متناسب‌سازی شده است.

درگاه پرداخت سیزپی امکان پرداخت به‌وسیله کلیه کارت‌های بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند را دارا است. ثبت‌نام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود به گونه‌ای که با ثبت‌نام کامل و بی‌نقص شاهد احراز هویت و فعال‌سازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود.

 با ما در تماس باشید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.