ردپای دیجیتال

ردپای دیجیتال

یکی از مهم ترین مسائل در هنگام استفاده از اینترنت،  بحث حریم خصوصی و امنیت دیجیتال و سایبری است که در اینجا ردپای دیجیتال ( Digital Footprint ) این مفهوم را می رساند که هر کاری که در اینترنت انجام می دهید مانند اثر انگشت شما ثبت و قابل پیگیری می باشد. این ردپای دیجیتالی می تواند شامل پست هایی که به اشتراک می گذارید، نظرات و لایک هایی که در شبکه های اجتماعی ثبت می کنید، گزارش خرید های اینترنتی و تراکنش هایی که انجام می دهید و دیگر کارهای مرتبط با اینترنت می باشد.

ردپای دیجیتالی از نخستین روزهای پیدایش اینترنت به وجود آمد. در ابتدا مرورگرها در تاریخچه خود آدرس وب سایت هایی که بازدید می شد را ذخیره می کردند. پس از آن وب سایت ها نیز برای انجام فعالیت های بازاریابی و فروش و جذب مخاطب بیشتر، با استفاده از کوکی ها ردپای دیجیتال شما را جمع آوری می کنند. این کار باعث می شود که وب سایت ها بدانند که شما چه مواردی را بیشتر سرچ می کنید، علایق و گرایشات شما چیست، تا خدمات و محصولاتی که مرتبط با علایق شماست را به شما ارائه دهند. این جمع آوری اطلاعات از طریق هوش مصنوعی و نرم افزار هایی جمع آوری و تحلیل می شود.

 

مرتبط بخوانید: هوش مصنوعی و درگاه پرداخت اینترنتی

 

منظور از کوکی(cookie) چیست؟

کوکی در زبان انگلیسی به معنای کلوچه می باشد ولی در اینترنت معنای دیگری دارد. کوکی در اینترنت داده هایی هستند که از حضور شما در سایت های مختلف به جا می ماند.

انواع ردپای دیجیتال

ردپای های دیجیتال دو نوع است. نوع اول؛ ردپای غیر فعال می باشد که بدون اینکه فرد بخواهد یا از آن آگاهی داشته باشد این ردپا از فرد به جا می ماند مثلا برخی از وب سایت ها و اپلیکیشن ها کوکی ها را ذخیره می کنند یا از محل جغرافیایی شما مطلع هستند که این گونه اطلاعات را در اختیار شرکت های تبلیغاتی می گذارند و این نوع اطلاعات به صورت عمومی قابل جستجو نیستند ولی راه هایی برای به حداقل رساندن این نوع ردپا ها می باشد مانند استفاده از پروکسی ها و انواع VPN ها که محل جغرافیایی شما را به اشتباه نشان می دهد.

نوع دوم، ردپای فعال می باشد که شامل اطلاعاتی است که شما خودتان آن ها را ایجاد می کنید مانند به اشتراک گذاری پست و تغییر رمز عبور اینترنتی که در ثبت این گونه ردپا ها باید خیلی مراقب باشید که توسط مجرمان و کلاهبرداران مورد سواستفاده قرار نگیرند زیرا پاک کردن کامل این گونه اطلاعات در سطح اینترنت بسیار سخت و یا غیر ممکن می باشد.

داشتن یک ردپای مثبت نشانگر هویت مثبت دیجیتالی شما می باشد که می تواند بر جنبه های مختلفی از زندگی شما تاثیرات بسیار مهمی را داشته باشد.

ساخت ردپای دیجیتال مثبت

تاثیر منفی ردپای دیجیتال می‌تواند دلهره‌آور باشد و باعث شود فرد، برای نداشتن ردپای دیجیتال، کلا از رسانه‌های اجتماعی دوری کند. اما اگر شخص با دقت فکر کند و بی‌احتیاطی نکند، ردپای دیجیتال می‌تواند مفید هم باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند که مردم در تلاش برای از بین‌بردن ردپای دیجیتال، حساب‌های کاربری خود را پاک نکنند و به‌جای آن برای ایجاد ردپای دیجیتال جذاب، کارهای زیر را انجام دهند:

درباره خودتان پژوهش کنید: با انجام این کار درمی‌یابید چه اطلاعاتی درباره شما وجود دارد و بخشی از ردپای دیجیتال شما است.

پیش از پست یا بیان دیدگاه فکر کنید: این باعث می‌شود که پیش از آنکه چیزی، بخشی از ردپای دیجیتال شما بشود، درباره آن بهتر تصمیم بگیرید. کارشناسان می‌گویند کسانی که همه احتمالات ممکن را درنظر نمی‌گیرند ممکن است در هنگام کاریابی، دچار مشکل شوند.

ویژگی‌ها و خصوصیات جذاب خود را برجسته کنید: استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای برجسته کردن بهترین ویژگی‌ها و خصوصیات شخص، باعث می‌شود فرد، شخص مثبتی به نظر بیاید. از آنجا که مشخص شده که ردپای دیجیتال در فرایند درخواست‌های تحصیلی و کاری ارزیابی می‌شود، بنابراین درخواست‌کنندگان باید از این برتری استفاده کرده تا جذاب به نظر برسند.

 

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.