درگاه پرداخت جعلی

درگاه پرداخت جعلی

 

درگاه پرداخت جعلی یکی از از انواع روش‌های سرقت اطلاعات و جرایم اینترنتی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت بانکی، رمز دوم، CVV2، تاریخ اعتبار، شماره تلفن و ایمیل را به دست آورد. صاحبان درگاه جعلی  با تبلیغاتی که در  " کانال‌های ماهواره‌ای"، "پیج های اینستاگرام" و... منتشر می کنند اعلام می کنند که برای فعال‌سازی و استفاده از امکانات‌ اپلیکیشن آن‌ها، کاربر ملزم به پرداخت هزینه‌ و پرداخت از طریق درگاه بانکی می‌باشد. یا سایتی را برای فروش محصول طراحی می کنند که درگاه پرداخت آن مشابه درگاه پرداخت بانکی می باشد. طی بررسی‌های انجام شده، مشخص گردیده است که این درگاه‌ها جعلی بوده و پس از دریافت اطلاعات کارت بانکی کاربر، اقدام به تخلیه موجودی حساب کاربر می‌کنند. این عمل که اصطلاحا فیشینگ نام دارد، با نشان دادن صفحه درگاه پرداخت مشابه با نمونه اصلی، کلیه اطلاعات کارت بانکی فرد قربانی را در اختیار سازنده صفحه قرار می‌دهد. Google

مرتبط بخوانید: امنیت درگاه پرداخت

معرفی چند روش امتحان شده برای کسب اطمینان از جعلی نبودن درگاه پرداخت:

روش اول

این روش بهترین راه تشخیص جعلی بودن درگاه است، کافیست اطلاعات کارت خود را نادرست وارد کنید، اگر درگاه به سیستم شاپرک و بانک مرکزی وصل باشد با خطای " اطلاعات کارت نامعتبر" است مواجه می شوید.  اگر درگاه جعلی باشد با این خطا مواجه نخواهید شد.

روش دوم

استفاده از رمز پویا باعث کاهش کلاهبرداری ها خواهد شد. چرا که رمز پویا هر 60 ثانیه یکبار صادر می شود و بعد از آن منقضی می­شود، حتی اگر اطلاعات کارت شما لو برود با نداشتن رمز دوم امکان خالی کردن حساب وجود ندارد. به همین دلیل است که بانک مرکزی تمامی بانک ها را ملزم به استفاده از رمز یکبارمصرف کرد و موفق شد تا حدودی جلوی این کلاهبرداری ها را بگیرد. Google

روش سوم

به صفحه کلید مجازی دقت کنید. بعد صفحه را رفرش کنید، اگر بعد از انجام این کار ترتیب صفحه کلید بهم نخورد این درگاه جعلی است.

روش چهارم

توجه به https که این مورد را تقریبا همه می دانیم که باید ابتدای آدرس سایت کلمه  https باید باشد نبود حرف S دلیلی بر جعلی بودن آن درگاه است.

 

اگر در دام این کلاهبرداران افتادیم چه کنیم؟

اگر در گوگل درگاه پرداخت جعلی را جستجو کنید همه در مورد راه های شناسایی این نوع درگاه ها زیاد بحث کرده اند، اما به راستی اگر در دام افتادیم اولین کاری که باید بکنیم چیست؟ اولین کاری که باید بکنید این است که رمزهای کارت (چه رمز اول چه رمز دوم) خود را تغییر دهید. سپس یک پرینت از صورتحساب بانکی خود تهیه کنید که نشان می دهد چه میزان پول از حساب شما کسر شده و به چه کارتی واریز شده، هر چند معمولا از کارت های مفقود و یا گمشده استفاده می شود، اما با داشتن همین اطلاعات به سراغ دادسرای محل سکونت خود بروید، دادسرا چنین پرونده هایی را به پلیس فتا ارجاع می دهد.

درگاه پرداخت سیزپی

در سیزپی تدبیری اندیشیده شده است تا در صفحه پرداخت لوگوی سیزپی که به شکل دو حرف اس و پی (SP) است درج شود، صاحبان سایت باید نماد اعتماد سیزپی را در سایت خود قرار دهند تا پرداخت کنندگان با کلیک روی آن مطمئن شوند فروشنده مورد تایید سیزپی می باشد، هنگام انجام عملیات پرداخت هم نام و لوگوی سیزپی را در صفحه پرداخت می بینند و مطمئن می شوند این درگاه جعلی نیست چون در درگاه جعلی امکان درج لوگو وجود ندارد.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.