درآمد غیرفعال چیست؟

درآمد غیرفعال چیست؟

 

در حوزه مالی و اقتصادی، مفاهیم جذاب زیادی وجود دارد که شناخت آنها به پیشرفت شما در این حیطه کمک می‌کند. درآمد غیرفعال (Passive Income) یکی از مفاهیم جدید در حوزه مالی و اقتصادی است. حتماً شما هم به این مسئله برخورد داشته‌اید که این روزها بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدون فعالیت زیاد و مداوم بتوانند درآمد داشته باشند.

برای اینکه بدانید برای رسیدن به درآمد با کمترین کار چه نکاتی را باید بدانید، بهتر است تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مفهوم درآمد غیرفعال بپردازیم و یادآوری کنیم که تفاوت درآمد غیرفعال با درآمد فعال در چه نکاتی است.

 

 درآمد غیرفعال (Passive Income) چیست؟

 زمانی که لازم نباشد برای کسب درآمد شما کار مداومی را به‌صورت فعال و روزانه انجام دهید، درآمد غیرفعال خواهید داشت. این نوع درآمد به‌طور معمول از طریق یک دوره سرمایه‌گذاری اولیه به دست می‌آید. استفاده از منافع مالی اقداماتی که شما از قبل انجام داده‌اید، اولین راه به دست آوردن درآمد غیرفعال است.

 برای به دست آوردن این نوع درآمد می‌توانید از راه‌هایی مانند اجاره املاک، سرمایه‌گذاری و گرفتن سود و راه‌انداختن کسب‌وکارهای آنلاین استفاده کنید.

 

 تفاوت درآمد فعال و غیرفعال

 درآمد غیرفعال، در واقع درآمدی است که شما از زحمات و فعالیتی که در گذشته انجام داده‌اید به دست می‌آورید. این درآمد نیازی به صرف زمان و انرژی شما ندارد و درحالی‌که برای به دست آوردن درآمد فعال لازم است کار انجام دهید و زمان بگذارید.

 برای شناخت تفاوت درآمد فعال و غیرفعال باید بگوییم میزان فعالیت و زمانی که برای کسب درآمد بسیار مهم است و برای انجام کار و رسیدن به درآمد مستقیم باید مستقیم و فعال کار انجام داد؛ مانند به دست آوردن حقوق ماهانه، دستمزد ساعتی و...  .

 در مقابل، برای داشتن درآمد غیرفعال نیازی به حضور مداوم و کار کردن مستقیم نیست. برای داشتن این نوع درآمد کافی است سرمایه‌گذاری اولیه‌ای انجام دهید تا به طور مداوم درآمدزایی داشته باشید.

 

 انواع درآمد غیرفعال

 درآمدهای غیرفعال را می‌توانید از راه‌های مختلفی به دست بیاورید که هر یک دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی هستند و در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شوید:

 اجاره املاک و مستغلات

 یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد غیرفعال خریداری و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است که با اجاره دادن آنها می‌توانید درآمد غیرفعالی داشته باشید.

 سود سرمایه‌گذاری‌ها

 برای داشتن درآمد غیرفعال می‌توانید سهام، اوراق قرضه بخرید یا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنید تا بتوانید سود مناسبی به دست آورید.

 حق تألیف و حق اختراع

 شما می‌توانید از تألیف کتاب‌هایتان یا ثبت اختراع و تولید نرم‌افزارهای مختلف درآمد غیرفعال خوبی داشته باشید.

 درآمد از کسب‌وکارهای آنلاین

 داشتن کسب‌وکاری که به‌صورت آنلاین باشد و مشتریان بتوانند تمام کارها اعم از انتخاب محصول، خرید و پرداخت پول را آنلاین انجام دهند یکی از راه‌های ایده‌آل برای داشتن درآمد غیرفعال است. راه‌اندازی وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، کانال‌های یوتیوب و استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی مناسب کمک می‌کند روزانه درآمد خوبی داشته باشید بدون اینکه نیاز باشد حضور داشته باشید و خسته شوید.

 درآمد از سود بانکی

 اشاره شد که راحت‌ترین راه برای داشتن درآمد غیرفعال نیز باز کردن حساب‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌هاست. با این کار ماهانه سود معینی دریافت می‌کنید که به‌عنوان درآمد غیرفعال در نظر گرفته می‌شود.

 انتخاب هر یک از این راه‌ها برای رسیدن به درآمد غیرفعال بستگی به انتخاب و البته شرایط شما دارد.

 

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 مزایای درآمد غیرفعال

 داشتن درآمد غیرفعال مزایایی نیز دارد با اطلاع از آنها راحت‌تر می‌توانید راه خود را انتخاب کنید. در ادامه به مهم‌ترین مزایای درآمدهای غیرفعال اشاره می‌کنیم:

  • آزادی مالی
  • مدیریت بهتر زمان
  • کاهش استرس
  • توانایی برای بازنشستگی زودهنگام
  • رشد ثروت
  • تنوع

 

 معایب درآمد غیرفعال

 درآمد غیرفعال همیشه به یک اندازه و پایدار نیست و به همین دلیل با داشتن درآمد غیرفعال چالش‌های خاصی نیز خواهید داشت. در ادامه به دیگر معایب این نوع درآمد اشاره کرده‌ایم:

  • نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه
  • ریسک‌های مالی
  • زمان‌بر بودن
  • عدم تضمین درآمد ثابت

 توجه و زمان زیادی مدیریت و نگهداری منابع درآمدزا نیاز دارد و ممکن است نوسانات درآمد نیاز به کنترل بیشتری داشته باشند. البته تمامی این مشکلات با داشتن برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت مناسب قابل رفع هستند و می‌توانند به منبع درآمدی پایدار تبدیل شوند.

 

 انواع ایده‌ها برای کسب درآمد غیرفعال

 همان‌طور که برای رسیدن به درآمدی غیرفعال راه‌های متنوعی پیشنهاد شد می‌توان از ایده‌های رایج و مؤثر جدیدتری برای رسیدن به این موفقیت نیز استفاده کرد. به طور مثال:

 با راه‌اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی و استفاده از درگاه پرداخت می‌توانید به‌راحتی درآمد غیرفعالی داشته باشید. در ضمن راه‌های ساده‌تری مانند:

  • گرفتن حق امتیاز
  • سرمایه‌گذاری در بازار بورس
  • خرید املاک و اجاره دادن املاک
  • راه‌اندازی یک وب‌سایت یا وبلاگ
  • ایجاد و فروش محصولات دیجیتال
  • استفاده از پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی
  • راه‌اندازی کانال یوتیوب
  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک
  • سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه

 

 و در پایان

 برای رسیدن به درآمد غیرفعال باید ابتدا منبع مالی پایداری داشته باشید تا بدون نیاز به فعالیت مداوم درآمد داشته باشید. داشتن فروشگاه اینترنتی می‌تواند یکی راه‌های مناسب برای داشتن درآمد غیرفعال باشد. شروع این کار نیاز به هزینه زیادی ندارد و فقط کافی است سایت مناسبی راه‌اندازی کنید و در انتخاب درگاه پرداخت نیز دقت داشته باشید.

 درگاه پرداخت سیزپی به‌عنوان پرداخت‌یار در حال اخذ مجوز بانک مرکزی، آماده ارائه راهکارهای پرداخت آنلاین برای تمامی کسب‌وکارها است. سهولت راه‌اندازی با بهره‌گیری از افزونه‌ها و پلاگ

ین‌ها مختلف، امنیت و پشتیبانی ۲۴ ساعته از مزایای درگاه پرداخت سیزپی است. برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی ابتدا ثبت‌نام کنید.

 در این راه اگر نیاز به راهنمایی داشتید با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.