جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

به نقل از دیجیاتو این روزها که تمام اخبار روز و شب ما را کرونا اشغال کرده، کم و بیش قرنطینه‌ی خودجوش شکل گرفته و همدلی مجازی جالبی بین مردم به وجود آمده است. جدا از اخبار توطئه‌آمیز و تیترهای سیاه آمار قربانیان، مردم برای هم فهرست کتاب‌های آنلاین رایگان و برنامه‌های کاربردی را می‌فرستند. گروه‌های خانوادگی با چالش‌های سرگرم‌کننده رونق و گرما پیدا کرده و شبکه‌های آنلاین محل وقوع تمام داد و ستدهای اجتماعی شده است. 

فناوری در خدمت بهداشت جهانی 

بعد از کادر درمان در خط مقدم مقابله و مبارزه با ویروس کرونا - که صمیمانه قدردان زحمات و جان‌فشانی‌هایشان هستیم - دانشمندان و محققان عرصه فناوری‌های نوین به شدت مشغول کار هستند تا ایمنی هرچه بیشتر را برای مردم در تمام جهان تضمین کنند؛ از طراحی صفحه کلیدهای مجازی آسانسور تا تولید سیستم نوبت‌دهی با فناوری فروسرخ و ارائه‌ی اپلیکیشن‌های خودارزیابی و نقشه‌ی پراکنش آلودگی. حتی تیم فرمول یک مرسدس توان مهندسی خود را معطوف به ساخت و تولید دستگاه فشارهوای‌مثبت برای کمک به تنفس بیماران کرونایی کرده است. 

جامعه‌شناسی بحران 

مردم خسته از قرنطینه و اخبار بد، می‌پرسند چه زمانی بحران کرونا تمام می‌شود و همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد؟ جامعه‌شناسان و تحلیل‌گران صاحب‌نظر با رصد و پایش شرایط جوامع درگیر، رهنمودهایی برای آینده ارائه می‌دهند. آنها می‌گویند ما در لحظات تاریخی هستیم در واقع بر سر یک دوراهی سرنوشت‌ساز و مهم هستیم. جهان پس از کرونا بدون شک شبیه جهان پیش از کرونا نیست! تغییرات بزرگی در راه است که ما ناچاریم آنها را بپذیریم: چه بخواهیم و چه نخواهیم! 

پیش از کرونا، سرخط تمام خبرها (به جز موارد خاص) گرمایش جهانی و تغییر اقلیم و نابودی زمین بود. الان اگر به لایه‌های پایینی خبرها توجه کنیم می‌شنویم که میزان آلودگی هوا و حجم زباله رها شده در ساحل‌ها به شدت پایین آمده و لایه اوزون نیز در حال ترمیم است زیرا حجم گازهای گلخانه‌ای به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است. 

دیگر خبری از ترافیک و خیابان‌های شلوغ و چراغ‌های رنگارنگ فروشگاه‌های بزرگ نیست! البته چیزهای دیگری هم دستخوش تغییر شده‌اند؛ دیگر نمی‌توانید به اتفاق دوستانتان در کافه‌ای بنشینید یا با خیال آسوده به دیدار والدینتان بروید. حتی کلاس‌های یوگا هم تعطیل شده‌اند. 

تحلیل‌گران می‌گویند روی دیگر سکه کرونا این است که ما محبوس در چاردیواری‌های خودمان به خودمان و جهان پیرامونمان بیشتر و عمیق‌تر می‌اندیشیم؛ عزیزانم چه می‌کنند؟ همسایگانم خوب هستند؟ از همکارانم چه خبر؟ چه کمکی از دست من بر می‌آید؟ چطور می‌شود از هم دور باشیم ولی ارتباطمان قطع نشود؟ 

حالا به جای پیامک با هم تماس می‌گیریم چون وقت بیشتری داریم پس در واقع کرونا از این لحاظ به کمک بشر آمده: سبک زندگی که آن را نرمال و عادی می‌نامیم چیزی بود که ما را خوشحال نمی‌کرد و مدام در چرخه‌ی دویدن و کسب درآمد و خریدن چیزهایی که واقعا به داشتنشان نیازی نداشتیم، درگیرمان کرده بود. 

سبک زندگی گذشته را قطعا به راحتی فراموش نخواهیم کرد. ذات بشر تنبل و سکون‌گرا و از هر تغییری گریزان است. بنابراین بیشتر ما دوست داریم تصور کنیم به زودی کرونا ریشه‌کن می‌شود یا دست‌کم با واکسن و داروهای کارآمد، مهار می‌شود و جهان به سرعت به حالت قبلی برمی‌گردد و هیچ تغییری رخ نخواهد داد. 

پیش از این ماجرا، چه عقل سلیمی می‌توانست فکرش را بکند که صنایع عظیم جهان با یک بیماری مسری تعطیل شوند؟ و دولت‌ها قوانین سفت و سخت تصویب کنند و جریمه‌های سنگین برای رفتارهای غیرمسئولانه تعیین شود؟سیاستمداران تنها بازیگران این صحنه نیستند. چه بسیار سرمایه‌دارانی که اگر جان سالم از خود ویروس کرونا در ببرند باید به این فکر کنند که چگونه سرمایه خود را نجات دهند و آیا اصلا در این بحران تاب می‌آورند؟  

 جهان در برابر کرونا

ویروس کرونا حقیقتی را به ما نشان داد که تا پیش از این هرگز به آن فکر نکرده بودیم و آن، این خطای بزرگ بود که اقتصاد جهانی‌شده در برابر هر چیزی مصون است! مثلا کارخانه‌های تولید قطعات در چین تعطیل شدند و برندهای تحت تاثیر، درصد زیادی از فروششان را از دست دادند حتی تولید بعضی محصول‌ها به کلی متوقف شد؛ تمام صنایع بزرگ و کوچک درگیر شدند از قطعه‌ساز چینی تا کارخانه‌های معظم هیوندای، اپل، سامسونگ و غیره. 

تغییر و تحول‌های اقتصادی-اجتماعی ناشی از کرونا 

امروز استخدام در شرکت یا اداره‌ای که در آن امکان دورکاری وجود داشته باشد بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، برای نیروی کار اهمیت دارد. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به خاطر شیوع کرونا و تعطیل شدن محل کارشان، بیکار شده‌اند. صدمه اقتصادی بسیار بزرگی به دولت‌ها و نیز بخش خصوصی وارد شده است. خلاصه بدانید که شما تنها کسی نیستید که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. در واقع پیامدهای اجتماعی و اقتصادی کرونا بسیار مهلک‌تر از تاثیر آن بر سلامت فردی به نظر می‌رسد. 

یکی از ایمن‌ترین حوزه‌های کسب و کار، فعالیت‌های آنلاین بوده و هستند: تراکم کاری در فروشگاه‌های آنلاین، صدای کارکنان را درآورده و حتی خرده فروشی‌های آنلاین رونق زیادی پیدا کرده‌اند. مردم ترجیح می‌دهند مایحتاج خود را بدون خروج از منزل تهیه کنند و نیز به دلیل اینکه وقت بیشتری در اینترنت سپری می‌کنند تبلیغات بیشتری تماشا می‌کنند، حتی از لحاظ روانی خرید به خیلی از مردم کمک می‌کند که حال بهتری داشته باشند اما مهم‌ترین دلیل‌های رونق فروش آنلاین، تلاش برای ماندن در خانه و پرهیز از لمس پول است! می‌دانید که پول یکی از آلوده‌ترین سطوح را دارد حتی اگر ویروس کرونا را در نظر نگیریم! 

با توجه به تغییرات اجتماعی ناشی از شیوع کرونا، تقریبا زشت‌ترین کاری که الان ممکن است بکنید این است که محصولی را نقد حساب کنید! تمهیداتی برای استفاده ایمن از دستگاه‌های کارت‌خوان اندیشیده شده ولی بهترین کار ممکن این است که کمترین تماس را با سطوح همگانی داشته باشیم. اگر به فکر سلامتی خود و مشتریانتان هستید لازم است به راه‌های بهتری برای انتقال پول فکر کنید. مثلا: 

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

طبق عادت‌های جدیدی که کرونا ساخته، هر روز چندین بار دست‌ها شسته و لااقل یک‌بار گوشی تلفن ضدعفونی می‌شود. عالی می‌شود اگر پرداخت از درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی را جایگزین همه روش‌ها کرد هرچند لزوما سایر راه‌های پرداخت مسدود نمی‌شوند. به این صورت که مشتری از سایت یا فروشگاه مجازی، مستقیم به صفحه درگاه پرداخت هدایت می‌شود یا اگر فروش حضوری دارید می‌توانید کد کیوآر مختص لینک پرداخت خود را در جایی قرار دهید که مشتری بتواند به راحتی آن را اسکن کرده و عملیات پرداخت را انجام دهد. 

توجه داشته باشید که هیچکس دقیقا نمی‌داند کرونا تا کی مهمان جهان خواهد بود پس منتظر نشوید تا صبحی که قرار است کرونا برود! امروز باید کسب و کار خود را مجهز به بهترین و ایمن‌ترین امکان پرداخت کنید و سهمی در ایمنی جامعه و شکستن چرخه‌ی شیوع بیماری داشته باشید. 

 درگاه پرداخت اینترنتی

برای آشنایی با مزایای استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی باید بدانید که کمترین نرخ کارمزد در شبکه پرداخت کشور را در سیزپی پیدا می‌کنید و این، جدا از معافیت‌ها و تنفس‌های تشویقی این شرکت برای کسب و کارهای نوپاست. همچنین در درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی امکان تسهیم وجود دارد؛ این امکان برای کاربر فراهم شده است تا مبلغ واریزی توسط مشتری، در لحظه پرداخت بنا به درصد دل‌خواه، به شماره‌ حساب‌های متعددی تقسیم و سهم‌بندی شود. علاوه بر این سیزپی به شما این امکان را می‌دهد که لوگوی تجاری خود را در صفحه پرداخت درج کنید. اختصاصی بودن صفحه پرداخت، احساس خوشایندی در مشتری به‌وجود می‌آورد و به تقویت برند و ثبت هویت تجاری شما در ذهن مشتری می‌انجامد. اینها و بسیاری مزایای دیگر در سیزپی به شما پیشنهاد می‌شود. 

برای دریافت هرگونه اطلاعات و پرسش‌های احتمالی با ما تماس بگیرید. تیم پشتیبانی سیزپی با افتخار در ساعات اداری پاسخگوی علاقمندان و در تمام اوقات شبانه روز و هفت روز هفته از طریق سیستم پشتیبانی آنلاین، همراه کاربران گرامی خواهد بود. 

88401411 - 021 

88460384 - 021


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.