از نرخ صفر مالیاتی چه می‌دانید؟

  از نرخ صفر مالیاتی چه می‌دانید؟

 

 تا به حال اصطلاح نرخ صفر مالیاتی را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید مفهوم اصطلاح نرخ صفر مالیات چیست و چه تفاوتی با اصطلاح معافیت مالیاتی دارد؟ این دو اصطلاح معمولاً با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

اصطلاح صفر مالیاتی برای افرادی که کسب‌وکار فعالی دارند، بسیار اهمیت دارد. نرخ صفر مالیات اشاره به مالیاتی دارد که برای مدت‌زمان مشخصی برابر با صفر است. این برای تحریک فعالیت‌های اقتصادی، جلب سرمایه‌گذاری و ترویج رشد اقتصادی به‌خصوص در بخش خصوصی انجام می‌شود.

 کاهش بار مالیاتی، مفهوم کلی این دو عبارت است؛ اما تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد که برای درک مفهوم هر دو عبارت لازم است که از آن آگاه شوید. برای اینکه با مفهوم صفر مالیاتی بیشتر آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

 نرخ صفر مالیات چیست؟

 قوانین مالیاتی که از سوی سازمان امور مالیاتی ایران برای کسب‌وکارهای مختلف در نظر گرفته می‌شود، متفاوت است. این قوانین باتوجه‌به درآمد افراد و شرایط کسب‌وکارها در بخش‌های مختلف متفاوت بوده و یکی از قوانین سازمان امور مالیاتی که استفاده از آن رواج بسیاری دارد، نرخ صفر مالیات است.

 این قانون از بخش‌های خصوصی حمایت می‌کند و تفاوت زیادی با قانون معافیت مالیاتی دارد. سازمان امور مالیاتی به‌عنوان سیاست مالیاتی یک دوره زمان خاص و مشخص مثلاً برای ۵ سال فرد یا شرکتی را از دادن هر گونه مالیات معاف می‌کند. این کار براساس ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم انجام می‌شود تا از کسب‌وکارها حمایت شود و آنها به انجام امور و فعالیت‌های اقتصادی تشویق شوند.

 نرخ صفر مالیاتی کمک می‌کند تا افراد و شرکت‌ها برای مدت‌زمان مشخصی از پرداخت هرگونه مالیات معاف باشند. این کار کمک می‌کند تا افراد به راه‌اندازی مشاغل و سرمایه‌گذاری تشویق شوند و رفته‌رفته شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم و از نزول وضعیت اقتصادی جلوگیری شود.

 این نوع مالیات که نرخ صفر دارند برای تمام افراد چه حقیقی و چه حقوقی به طور یکسان وضع می‌شود تا هم عدالت اقتصادی بین عموم برقرار شده و هم نیاز اقتصادی تمام کشور به‌مرور رفع شود.

 

 بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

 

 چه کسب‌وکارهایی می‌توانند مالیات با نرخ صفر بگیرند؟

 اشاره شد که این قانون صفر مالیاتی برای حمایت از کسب‌وکارها برای تولید و جلوگیری از ورشکستگی بخش خصوصی است تا بتوانند به رونق شرایط اقتصادی کمک کنند. این نوع مالیات به کسب‌وکارهای به کسب‌وکارهای مشخصی تعلق می‌گیرد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره کرده‌ایم.

 * واحدهای تولیدی و خدماتی که بیشتر از ۵۰ نفر نیروی کار داشته باشند، می‌توانند از مالیات با نرخ صفر استفاده کنند. این کار کمک می‌کند تا افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای بزرگ سودآور برای خود و کارگران تشویق شوند.

* سازمان‌ها و مؤسساتی که شهرداری‌ها وابسته هستند نیز می‌توانند از مالیات با نرخ صفر استفاده کنند. با این اقدام به رونق اقتصادی شهر و در نهایت کشور کمک بزرگی خواهد شد.

* دفاتر گردشگری و زیارتی نیز برای انجام برخی فعالیت‌های خود می‌توانند از مالیات با نرخ صفر استفاده کنند. این کار به ترویج صنعت گردشگری کشور کمک بزرگی خواهد کرد.

* فعالیت‌های تولیدی، معدنی و خدماتی که ۱۰۰ درصد درآمد آنها از صادرات تأمین می‌شود می‌توانند از مالیات با نرخ صفر استفاده کنند. این نوع کسب‌وکارها به رونق اقتصادی کشور و گسترش صادرات آن کمک می‌کنند و به همین دلیل مشمول این نوع مالیات می‌شوند.

* شرکت‌هایی که کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی تولید کرده یا می‌فروشند می‌توانند از این نوع مالیات بهره‌مند شوند. کار به دلیل تشویق برای توسعه و پشتیبانی این نوع بخش‌ها در کشور بوده و کمک می‌کند تا این بخش‌های مهم و بنیادی در کشور رونق پیدا کنند.

 

 تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر

 در ابتدای این مقاله اشاره شد که بسیاری از افراد مالیات با نرخ صفر را با معافیت از مالیات اشتباه می‌گیرند. برای شناخت تفاوت این دو مفهوم بهتر است ابتدا با تعاریف آنها به‌صورت دقیق آشنا شوید.

 

 *معافیت مالیاتی

 زمانی که کسب‌وکاری از مالیات معاف می‌شود به‌صورت دائمی بوده و نیازی به اظهارنامه مالیاتی ندارند. هستند مشاغلی که به دلیل ماهیت کلی و نقش استراتژیکی که برای کشور و اقتصاد آن دارند، به‌صورت دائمی از دادن مالیات معاف هستند و لازم نیست در هر دوره برای سازمان مالیاتی اظهارنامه‌ای پر کنند.

 

 *مالیات با نرخ صفر

 زمانی که کسب‌وکاری مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود، بدین معناست که این کسب‌وکار طی مدت مشخصی از دادن مالیات معاف است و محدوده زمانی برای پرداخت نکردن مالیات برای او در نظر گرفته شده است. این کار برای حمایت از کسب‌وکارها و بیشتر شدن رونق اقتصادی به‌صورت موقت راندمان اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

 در ضمن برای این مالیات نیاز به اظهارنامه مالیاتی است. صاحبان کسب‌وکارها بادی در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی بنویسند و تحویل سازمان مالیاتی کشور دهند.

 

 و در پایان

 دولت با استفاده از نرخ صفر مالیات از کسب‌وکارهای خصوصی حمایت می‌کند و سبب رشد فعالیت‌های اقتصادی در کشور می‌شود. این تدابیر کمک می‌کند تا کسب‌وکارها در مواقع حساس بابت کاهش بار مالیاتی، خوشحال باشند و بتوانند نفسی تازه بکشند.

 شرکت سیزپی بااراده درگاه پرداخت می‌تواند به رونق هر چه بیشتر کسب‌وکار شما کمک کند. شما هر نوع کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید می‌توانید از طریق درگاه پرداخت یا لینک پرداخت مشکل انتقال پول را حل کنید.

 سیزپی در میان رقبای خود کمترین میزان کارمزد را دریافت می‌کند و شما با تکمیل مدارک خود می‌توانید در عرض کمتر از چند ساعت درگاه پرداخت پر سرعتی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.