با کمی توجه مشاهده میکنیم این روزها تجارت الکترونیک و فناوریهای مدرن، تمام زندگی ما را تحتتأثیر قرار دادهاند. گفته میشود امروزه یکی از مهمترین محورهای اقتصاد جهان، تجارت الکترونیک است. این نوع تجارت اصول و ضوابط خاصی دارد که باید برای استفاده یا حتی مشارکت در آن آگاهانه عمل کرد.
این تجارت روابط میان مشتری، فروشنده، نحوه عرضه و تولید محصولات را دگرگون کرده و سبب جدید و خاص شدن ارتباطات شده است. در این میان مصرفکنندگان نیز حقوقی دارند که باید از آنها مطلع باشند تا بتوانند ارتباطات جدیدی را تجربه کنند.
آیا شما از حقوق مصرفکنندگان در دنیای تجارت الکترونیک باخبرید؟ بااطلاع از این حقوق زمانی که قصد پرداخت پولی از طریق درگاه پرداخت یا خرید آنلاین را دارید اطمینان و ایمنی را تجربه خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با حقوق مصرفکنندگان تجارت الکترونیک آشنا کنیم و اگر برای شما این مقوله جذاب است با ما تا انتها این مقاله همراه شوید.
مصرفکننده کیست؟
درباره اینکه مصرفکننده کیست، در قوانین حقوقی و آییننامههای بینالمللی و ملی تعاریف مختلفی آورده شده است. قوانین حقوقی بینالمللی میگوید مصرفکننده یا (consumer) شخصی است که برای استفاده شخصی کالا و سرویسی را خریداری میکند.
قوانین بینالمللی از تأمینکننده با نام (Supplier) یاد میکند؛ یعنی هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی که باتوجهبه اهلیت تجاری، صنفی یا حرفهای فعالیت میکند.
در آییننامه اجرایی ماده (۴۸) قانون تجارت الکترونیکی مصرفکننده یعنی فردی که اعم از حقیقی و حقوقی به منظوری جز تجارت یا شغل حرفهای به خرید کالا و خدمت اقدام میکند.
آشنایی با قوانین اساسی حقوق مصرفکننده
درباره حقوق مصرفکننده چهار قاعده اساسی وجود دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا میشوید:
- مشتری حق دارد از تمام حقوق خود کاملاً آگاه شود
- مشتری حق دارد آزادانه کالا یا خدمات را انتخاب کند
- خرید مشتری باید ایمن باشد
- صدای مشتری باید شنیده شود
شخص حقیقی کیست؟
همانطور که در تعریفات اشاره شد، شخص حقوقی و حقیقی در تعریف مصرفکننده متفاوت هستند. زمانی که خریدار برای مصارف شخصی خرید میکند، شخص حقیقی در نظر گرفته میشود. چه این خرید را برای خودتان یا خانواده و دوستان انجام دهید.
شخص حقوقی کیست؟
طبق تعریف ماده ۵۸۷ قانون تجارت، شخص حقوقی به مؤسسات و تشکیلات دولتی که نیاز به ثبت ندارند. اشخاص حقوقی، نهاد در نظر گرفته میشوند و در یک معامله طرف تعهد هستند.
حقوق مصرفکننده در تجارت الکترونیک
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بهعنوان مصرفکننده حقوقی قانونی دارند که در صورت بهصورت قضایی میتوانند از آنها پیگیری کنند.
سه رکن قانون تجارت الکترونیک
مادههای ۳۳ تا ۴۹ قانون تجارت الکترونیک برای حمایت از حقوق مصرفکننده سه رکن اساسی دارد:
- حق ارائه اطلاعات کامل
- حق انصراف
- حق حمایت از مصرفکننده در صورت وجود شروط غیرمنصفانه
ارائه کامل اطلاعات
در زمان خرید، مصرفکننده این حق را دارد که به طور کامل از اطلاعات محصول و شرایط خرید آن آگاه شود. درصورتیکه کالا یا خدمات مغایر با ضوابط مندرج باشند، مصرفکننده میتواند حق انصراف و استرداد را طی بازه زمانی ذکرشده در قرارداد داشته باشد.
حق انصراف
فروشندگان باید قوانین استرداد کالا یا خدمات را قبل از فروش به مصرفکنندگان و خریداران اعلام کنند و از آنها تأییدیه بگیرند. در غیر این صورت طبق ماده ۴۸ قانون تجارت الکترونیک به آنها رسیدگی خواهد شد. درصورتیکه مبلغ کالا یا خدمات از طریق درگاه پرداخت اینترنتی پرداخت شده باشد بهراحتی میتوان آن را پیگیری کرد و در صورت لزوم کارهای استرداد آن را از سمت فروشنده انجام داد.
چه زمانی نمیتوانیم از خرید انصراف بدهیم؟
انصراف از خرید هم شرایط و ضوابط خاص خود را دارد که بد نیست در ادامه با آنها آشنا شوید.
۱-اگر قرار بر ارائه خدماتی باشد با توافق مصرفکننده، قبل از پایان هفت روز کاری باید این کار انجام شود.
۲- تحویل مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مصرف روزانه دارند.
۳- کالا یا خدماتی نوسانات بازارهای مالی قیمت آنها را تعیین میکند و این کار دست تأمینکننده نیست.
۴- کالاهایی باید ساخته شوند و جنبه شخصی دارند. حتی کالاهای فاسد یا خراب شدنی
نیز قابلیت استرداد ندارند.
۵- اگر توسط مصرفکننده بستهبندی نوارهای صوتی و تصویری و نرمافزارهای رایانهای باز شده باشند نمیتوانید آنها را پس دهید.
۶-تمامی روزنامه، نشریه و مجلات طبق قانون مطبوعات قابلیت استرداد ندارند.
مجازات نقض حقوق مصرفکننده در تجارت الکترونیک
برای آن دسته از افرادی که حقوق مصرفکنندگان را نقض میکنند طبق قوانینی که وجود دارد جرایم نقدی در نظر گرفته میشود که با اثبات آن باید پرداخت شوند.
بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟
و در پایان
در این مقاله درباره حقوق مصرفکننده در تجارت الکترونیک صحبت شد. وابستگی ما به دنیای دیجیتال هر روز، بیشتر میشود و اینترنت امکانها و بسترهای مناسبی برای ما کاربران برای راحتتر شدن امور زندگی فراهم کرده است.
ممکن است در زمان استفاده از این نوع فعالیت موانعی به وجود بیایند که بااطلاع از اصول و قواعد تجارت الکترونیک و اطلاع از حقوق مصرفکننده میتوانید آنها را بهراحتی بر طرف کنید.
در زمان استفاده از درگاه پرداخت برای هر خرید یا پرداختی توجه داشته باشید که گرفتار سوءاستفادهکنندگان قرار نگیرید.
اگر شما صاحب کسبوکار اینترنتی هستید نیز به دنبال انتخاب بهترین درگاه پرداخت برای کسبوکارتان باشید تا با امنیت و آسان بودن روش پرداخت مشتریان بیشتری جذب کنید.
افتتاح حساب کاربری در درگاه پرداخت سیزپی برای همه کسبوکارها رایگان است و برای استفاده از طریق گوشی همراه و رایانههای شخصی مناسب است. بهوسیله کلیه کارتهای بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند میتوانید از طریق درگاه پرداخت سیزپی امکان پرداخت پرداخت انجام دهید. ثبتنام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریعترین زمان ممکن محقق میشود به گونهای که با ثبتنام کامل و بینقص شاهد احراز هویت و فعالسازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود.
برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.
دیدگاه