از تفاوت سال مالیاتی و سال مالی چه می‌دانید؟

 از تفاوت سال مالیاتی و سال مالی چه می‌دانید؟

 

 احتمالاً تا به حال اصطلاحاتی مثل سال مالی یا سال مالیاتی به گوشتان خورده است. آیا شما از تفاوت این دو اصطلاح خبر دارید؟ دو مفهوم مهم سال مالی و سال مالیاتی در حوزه مالی شرکت‌ها و دولت به کار برده می‌شوند. این دو اصطلاح با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند که بسیار مهم هستند.

 مدیریت این دو دوره، بسیار مهم است و سبب به‌موقع پرداخت شدن مالیات و انجام شدن برنامه‌ریزی درست مالی برای کسب‌وکار خواهد شد. در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت‌های دو مفهوم سال مالیاتی و سال مالی صحبت کنیم و اگر شما نیز صاحب کسب‌وکاری هستید که با مالیات و مدیرت اموال در ارتباط هستید از شما دعوت می‌کنیم تا ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

 سال مالیاتی چیست؟

 ابتدا باید با مفهوم هر یک از این اصطلاحات آشنا شوید. دوره‌ای که توسط دولت یا مقامات مالی یک کشور برای محاسبه و پرداخت مالیات توسط اشخاص حقوقی و حقیقی اعلام می‌شود، سال مالیاتی گفته می‌شود. در این دوره به طور معمول وضعیت مالی و اقتصادی شرکت‌ها و افراد بررسی می‌شود که برای این کار یک سال فرصت تعیین شده است.

 بعد از بررسی‌های انجام شده، هر سال شرکت‌ها و اشخاص حقوقی موظف‌اند که اظهارنامه مالیاتی خود را به مقامات مربوطه ارائه دهند. اظهارنامه‌ها معمولاً شامل رقم درآمد، مخارجی که انجام شده، سود و زیان و... است که همگی وضعیت مالی افراد را برای پرداخت مالیات مشخص می‌کنند.

 اگر این اظهارنامه مربوط به کسب‌وکار باشد باید به امضای اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت برسد تا گواهی رسمی بر میزان عملکرد شرکت باشد. دولت این نوع گزارش‌ها را بررسی کرده و پس از تحلیل طبق درآمدها، بازرسی‌ها و سود شرکت یا افراد برای آنها مالیات تعیین می‌کند.

 اینکه سال مالیاتی از تاریخی شروع و تمام می‌شود را دولت تعیین می‌کند و در هر کشور نیز طبق صلاح دید مقامات کشوری با یکدیگر متفاوت است.

 

 سال مالیاتی اشخاص حقیقی

 همان‌طور که اشاره شد، سال مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی در نظر گرفته می‌شود که با یکدیگر متفاوت هستند. سال مالیاتی تعیین زمان مشخصی برای پرداخت مالیات برای افراد حقیقی است. افراد حقیقی نیز کسانی هستند که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری دارند.

 این افراد به‌عنوان مؤدیان مالیاتی شناخته شده و برای پرداخت مالیات باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند. سال مالیاتی برای افراد حقیقی نیز از طرف دولت تعیین می‌شود و به طور معمول یک سال شمسی است که از فروردین‌ماه شروع شده و تا آخر اسفند ادامه دارد.

 در این دوره، افراد حقیقی موظف به تهیه و ارائه اظهارنامه مالیاتی خود به مقامات مالی می‌شوند و مالیات براساس درآمد و سایر اطلاعات مالی آن سال محاسبه می‌شود. این دوره مالیاتی معمولاً با تقویم شمسی کشور تطابق دارد و برای انجام فرایند مالیاتی و ارزیابی وضعیت مالی افراد حقیقی استفاده می‌شود.

 برای پرداخت مالیات‌های تعیین شده از سوی سازمان مالیات می‌توانید به‌راحتی به سایت این سازمان مراجعه کرده و از طریق درگاه پرداخت پول را پرداخت کنید. در زمان پرداخت از سمت سایر درگاه‌های پرداخت حواستان به سوءاستفاده افراد سودجو نیز باشد تا دچار مشکلی نشوید.

 

 سال مالیاتی اشخاص حقوقی

 همان‌طور که از نام این سال مالیاتی مشخص است، این دوره یک‌ساله برای شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری در نظر گرفته می‌شود. صاحبان مشاغل موظف‌اند اطلاعات کامل مالی خود را در بازه زمانی مشخص شده توسط دولت ارائه داده و در نهایت مالیات پرداخت کنند. مدت زمان سال مالیاتی معمولاً از فروردین تا اسفند ادامه دارد و افراد باید در این مدت زمان اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و... دقیق کسب‌وکار خود را به مقامات مالی ارائه دهند.

 

 تفاوت دوره مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی

 اگر دوره مالیاتی اشخاص حقوقی با سال مالیاتی یکسان نباشد تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی، زمان دارند تا اطلاعات مالی و پرداخت مالیات خود را انجام دهند. در این مهلت افراد می‌توانند سود و زیان و ترازنامه خود را آماده کنند و به مسئولان مربوطه تحویل دهند. سال مالیاتی اشخاص حقوقی اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل تهیه اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده خود امری ضروری و حیاتی است.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 سال مالی چیست؟

 شخصیت‌های حقوقی یا حقیقی دوره‌ای را برای گزارش‌گیری مالی و انجام امور حسابداری تعیین می‌کنند که به نام سال مالی شناخته شده است. این دوره مانند سال مالیاتی یک سال شمسی بوده که برای تمام شرکت‌ها و سایر نهادها مهم است. در سال مالی گزارش‌های مالی، اظهارات مالی و اطلاعات عملکرد مالی جمع‌آوری شده و برای ارائه آماده خواهند بود.

 این نوع اطلاعات نشان دهنده عملکرد مالی شرکت و مؤسسه است و این موضوع را مورد ارزیابی قرار داده که می‌توان اطلاعات مالی را جمع‌بندی و تحلیل کرد. اطلاعات مالی اغلب برای بودجه‌بندی و محاسبه مالیات استفاده می‌شوند و تعیین کننده راندمان کاری هستند.

 

 تفاوت سال مالی و سال مالیاتی چیست؟

 با شناخت مفهوم سال مالی و مالیاتی می‌توانید تفاوت‌های بین این دو دوره را به‌خوبی درک کنید. در ادامه نیز به تفاوت‌های بین سال مالی با سال مالیاتی می‌پردازیم:

 

 دوره و سال مالی

 توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی زمانی برای محاسبه و ارائه گزارش وضعیت و عملکرد مالی تعیین می‌شود که محدود به یک دوره یا در حقیقت یک سال است.

 این تاریخ معمولاً از سمت صاحبان شرکت‌ها از فروردین یک سال تا پایان آن سال یعنی اسفندماه ادامه دارد. در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، دوره و سال مالی معمولاً با تقویم شمسی کشور تطابق دارد.

 در این دوره عملکرد مالی داخلی یک سازمان یا شرکت ثبت شده و ارائه می‌شود و با بررسی این گزارش‌ها می‌توان عملکرد شرکت را به‌خوبی ارزیابی کرده و تصمیمات مالی مناسبی برای پرداخت مالیات و... اتخاذ کرد.

 

 دوره و سال مالیاتی

 دوره و سال مالیاتی از سمت دولت و مقامات آن برای محاسبه و پرداخت مالیات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تعیین می‌شود. این دوره یک سال شمسی است و از ۱ فروردین‌ماه شروع می‌شود و تا تاریخ مشخصی در سال بعد ادامه دارد.

 

 و در پایان

 در این مقاله با دو مفهوم رایج سال مالی و سال مالیاتی آشنا شدید. تفاوت دو مفهوم سال مالی و سال مالیاتی در هدف و تاریخ شروع آنهاست. با درک تفاوت‌های این دو مفهوم می‌توانید گزارش‌ها مالی دقیقی تهیه کرده و مالیات‌های خود را به‌موقع پرداخت کنید. برای پرداخت هر وجهی اعم از مالیات همان‌طور که اشاره شد از درگاه پرداخت اینترنتی معتبر استفاده کنید تا دچار مشکلی نشوید. برای آشنایی با مفاهیم مالیاتی حتما به وبلاگ ما از طریق سرچ در google سری بزنید. 

 شرکت پرداخت‌یار سیزپی با داشتن مجوز از سمت بانک مرکزی و سامانه شاپرک می‌تواند به شما درگاه پرداخت ارائه کند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.