از امضای دیجیتال چه می‌دانید؟

از امضای دیجیتال چه می‌دانید؟

 

 با زیاد شدن روش‌های کلاهبرداری در فضای مجازی و اینترنتی، اقدامات زیادی برای کم کردن این نوع سوءاستفاده‌ها در نظر گرفته شده که یکی از کارآمدترین آنها انجام امضای به‌صورت دیجیتالی است. آیا به‌تازگی به روش اینترنتی حساب بانکی، سفته الکترونیکی برای اخذ وام بانکی گرفته‌اید؟

 اگر پاسخ شما مثبت باشد که حتماً به مرحله انجام امضای دیجیتال برخورد کرده‌اید. امضای دیجیتالی کاری کاملاً قانونی است که می‌تواند صحت مدارک و درخواست شما را تأیید کند. برای تأیید هویت فرد یا سازمانی از این روش تأیید الکترونیکی که از ویژگی‌های کریپتوگرافی (رمزنگاری) است، استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره امضای دیجیتال صحبت کنیم و اگر علاقه‌مند هستید درباره این موضوع اطلاعاتی به دست بیاورید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

 امضای دیجیتال چیست؟

 امضای دیجیتال یک وسیله قانونی است که برای تأیید صحت اسناد و مدارک الکترونیک، برای به وجود آمدن دولت الکترونیک، از سال ۱۳۹۱ در ایران استفاده شد. با استفاده از امضای دیجیتالی افراد در داد و ستدهای اینترنتی یا در اصطلاح الکترونیکی خود نیز توانستند از وقوع هرگونه مشکل یا سوءاستفاده‌ای جلوگیری کنند.

 به یاد داشته باشید که امضای دیجیتال با امضای الکترونیکی که باید روی کاغذ ثبت و اسکن شود، متفاوت است.

 

 امضای الکترونیک چطور کار می‌کند؟

 زیرساختی برای توسعه فناوری‌های دیجیتال با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی در حوزه وب، فراهم شده است. برای انجام امضای دیجیتال، از الگوریتم RSA استفاده شده که دو کلید منحصربه‌فرد عمومی و خصوصی برای هر فرد تولید می‌شود.

 برای درک بهتر این تفاوت باید بدانید که کارت‌های بانکی شماره ۱۶ رقمی و یک رمز پویا دارند. این شماره کارت ۱۶ رقمی را می‌توانید در اختیار همه افراد قرار دهید و عمومی است. با داشتن شماره کارت کسی نمی‌تواند از حساب شما پولی برداشت کند. اطلاعاتی که با داشتن رمز پویا به دست می‌آورید، خصوصی است و فقط دارنده حساب به آن دسترسی دارد.

 برای ایجاد امضای دیجیتالی باید از کلید خصوصی برای حفاظت از امضای دیجیتال استفاده کنید. کلید عمومی در تعاملات دیجیتال کلید عمومی برای امضای دیجیتال به‌عنوان ابزاری جهت اثبات هویت فرد است. با استفاده از این روش تنها فردی که رمز عبور یا کلید خصوصی را دارد می‌تواند به اطلاعات محافظت شده دسترسی داشته باشد.

 

 فرق امضای الکترونیک و امضای دیجیتال

 شاید بهتر باشد به‌طور دقیق با تفاوت میان امضای دیجیتال و امضای الکترونیکی آشنا شوید. امنیت مهم‌ترن تفاوت بین امضای دیجیتال و الکترونیکی است. از یک سیستم رمزنگاری PKI در امضای دیجیتال، استفاده می‌شود.

استفاده از کلید عمومی و خصوصی برای این امضا و تأیید آن استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید رمز عبور یا کلید خصوصی فقط متعلق به فرد امضاکننده است و او می‌تواند امضا کند. کلید عمومی برای تأیید امضا توسط دیگران استفاده شده که سیستم ایمنی و اعتبار را افزایش می‌دهد.

 هر نوع امضای الکترونیکی مانند امضای کاغذی اسکن‌شده که از پسورد و امضای بیومترک استفاده کرده باشد، صورت کلی‌تری دارد. ممکن است در این امضا از سیستم رمزنگاری پیشرفته مانند PKI استفاده نشده باشد. سطح امنیت این نوع امضا الکترونیکی پایین است و می‌تواند به شکل‌ها و روش‌های مختلفی ایجاد شود.

 

 الگوریتم امضای دیجیتال چیست؟

 الگوریتم امضای دیجیتالی الگوریتم رمزنگاری نامتقارنی دارد. این الگوریتم از کلید عمومی و خصوصی استفاده می‌کند تا امضا و تأیید انجام شود. این نوع الگوریتمی بسیار معروف است.

 

 مراحل استفاده از الگوریتم امضای دیجیتال

  • تولید جفت کلید
  • امضای پیام
  • تأیید امضا
  • رمزنگاری نامتقارن

 برای انجام دادن امضای دیجیتالی برای گرفتن وام قبل از وارد شدن به درگاه پرداخت و مراحل آن باید نکاتی که در بالا یادآوری شد را با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

 امضای دیجیتال چه کاربردی دارد؟

 از این نوع امضا می‌توانید در موارد مختلفی استفاده کنید که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شوید:

  • تراکنش‌های بانکی و امور مالی
  • مدارک اداری و قانونی
  • امضای الکترونیکی در ایمیل
  • انتقال اموال و امور مالی بین‌المللی
  • حوزه حقوقی و قضائی

 

 آیا استفاده از امضای دیجیتال در ایران قانونی است؟

 از سال ۱۳۸۲ در ایران، قانون تجارت الکترونیکی این نوع امضا را به رسمیت شناخته است. این نوع امضا برای انعقاد قراردادها و دیگر امور مرتبط با فعالیت‌های الکترونیکی به کار می‌رود و قابل‌تنظیم است.

 زمانی که امضای الکترونیکی شما تأیید و قانونی باشد سبب تسهیل فرایندهای تجارت الکترونیکی و ارتقای امنیت معاملاتی که در فضای دیجیتال انجام می‌دهید، می‌شود.

 امضای الکترونیک به‌عنوان در معاملات الکترونیکی یک وسیله معتبر و قابل‌اعتماد برای تأیید هویت و اعتبار فرد است و برای ساخت آن شرکت‌ها و بانک‌های مختلفی به کاربران کمک می‌کنند. تعیین قوانین مرتبط با امضای الکترونیک و تجارت الکترونیک نقش مهمی در تسهیل و ترویج فعالیت‌های اقتصادی در دنیای دیجیتال ایفا می‌کند و اعتماد به این فعالیت‌ها را میان تجار و مردم عادی افزایش می‌دهد.

 

 انواع امضای دیجیتال کدام است؟

 بر اساس سطح امنیت و فرایندهای زیرساختی تأیید هویت امضاهای الکترونیک و دیجیتال تقسیم‌بندی مختلفی دارند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

 ۱. امضای دیجیتال پایه (SES)

 ۲. امضای الکترونیکی پیشرفته (AES)

 ۳. امضای الکترونیکی واجد شرایط (QES)

 

 امضای دیجیتال سیزپی

 این امضا در پایین رسید پرداخت درج می‌شود و کد کیو آر مربوط به آن نیز در کنار آن درج خواهد شد. برای اینکه مطمئن شوید امضا مطابقت دارد باید کد مربوطه را اسکن کنید تا به صورت اتوماتیک به پنل اصالت یابی هدایت شوید. با درج کد پیگیریِ همان رسید در پنجره بازشده، تراکنش به‌راحتی راستی‌آزمایی می‌شود.

 همان‌طور که گفته شد حاصل این عملیات یک رقم تصادفی نیست؛ بلکه طبق فرمولاسیون استاندارد نظام بانکی و طبق یک منطق خاص، امضای دیجیتالی تولید می‌شود که به علت استفاده از کلیدهای رمزنگاری قوی، امکان هک یا هرگونه دست‌کاری در آن، عملاً غیرممکن بوده و درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی امنیت کامل آن را تضمین می‌کند.

 درگاه‌های پرداخت و از جمله درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی تاکنون تلاش و همت خود را صرف تضمین امنیت پرداخت‌کنندگان و سهولت مدیریت تراکنش‌ها توسط پذیرندگان می‌کردند؛ اما اکنون، سیزپی با اولویت و فوریت مشتری‌مداری و صیانت از کسب‌وکار پذیرندگان محترم از هیچ کوششی برای تضمین اصالت و صحت پرداخت برای پذیرندگان فروگذار نخواهد کرد.

 

 کلام پایانی

 با پیشرفت فناوری امنیت در محیط اینترنتی و مجازی حرف اول را می‌زند. برای افزایش امنیت بهتر است از امضای الکترونیکی با نام امضای دیجیتال استفاده کنید.

 این امضا علاوه بر اینکه نمایانگر تطابق امضای الکترونیکی با اطلاعات احراز هویت شخص شماست، از تکنیک‌های رمزنگاری برای حفاظت از اطلاعات و اعتبار شما نیز استفاده می‌کند.

 درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با امکان اتصال به‌حساب تمامی بانک‌ها قابلیتی جدید را پیشروی کسب‌وکارها و اشخاص قرار داده است. به کمک سیزپی چندین درگاه پرداخت بانکی را به سایت خود متصل کنید و به کسب‌وکار خود هویت بخشید.

 

 برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.