آشنایی با روش‌های پیگیری تراکنش‌های بانکی

آشنایی با روش‌های پیگیری تراکنش‌های بانکی

 

در روزمره به دلیل حجم بالای پرداخت‌های بانکی که انجام می‌دهید، ممکن است با مشکلاتی مانند کسر شدن مبلغ از حساب بدون واریزی موفق یا عدم ارسال پیامک کسر از حساب و... مواجه شده باشید. برای پیگیری تراکنش‌های بانکی چه راه‌حل‌هایی را می‌شناسید؟

از طریق شبکه‌های شتاب یا شاپرک تمام تراکنش‌های بانکی انجام می‌شوند و به همین دلیل همه تراکنش‌ها قابل‌پیگیری هستند. اینکه برای پرداخت و انجام تراکنش درگاه پرداخت را انتخاب کرده‌اید یا کارت به کارت و استفاده از دستگاه POS مهم نیست. در هر حالتی نگه‌داشتن کد پیگیری منحصربه‌فردی که به شما داده می‌شود کمک می‌کند تا بتوانید به‌راحتی تراکنش‌های خود را پیگیری کنید.

 در این مقاله می‌خواهیم درباره روش‌های پیگیری تراکنش‌های بانکی صحبت کنیم و اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

 

 انواع راه‌های پیگیری تراکنش بانکی

حتماً برای شما هم پیش آمده تا در زمان انجام تراکنش به مشکل بربخورید. کاربران سیستم‌های بانکی چه به‌صورت آنلاین و چه حضوری ممکن است با این نوع مسائل روبه‌رو شوند. با پیگیری تراکنش‌های ناموفق می‌توانید به‌سادگی مشکل به وجود آمده را رفع کرده و تراکنش انجام دهید.

شبکه‌های شتاب یا شاپرک، عامل انجام تراکنش‌های بانکی هستند و از همین طریق هم قابلیت پیگیری دارند. نحوه انجام تراکنش بانکی به هر نحوی اعم از کارت به کارت، دستگاه POS و استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی باشد، تفاوتی ندارد و مهم این است که شما کد پیگیری منحصربه‌فرد را نگه دارید و بتوانید از طریق آن پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

راه‌های پیگیری تراکنش‌ها که می‌توانید از آنها استفاده کنید، در ادامه به آنها اشاره شده است:

 پیگیری حضوری

یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای پیگیری مراجعه حضوری به شعب بانک‌هاست. با مراجعه به بانک می‌توانید اطلاعات تراکنشی که انجام شده و کد پیگیری را به متصدیان بانک ارائه دهید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

پیگیری تلفنی

در هر زمانی که نیاز به پیگیری تراکنش داشتید، می‌توانید از طریق تلفنی این کار را انجام دهید. مرکز پشتیبانی بانک‌ها با کمک اطلاعات تراکنشی که شما در اختیار آنها قرار می‌دهید می‌توانند تراکنش شما را پیگیری کنند.

پیگیری آنلاین

به‌صورت آنلاین می‌توانید از سامانه‌های آنلاین بانک‌ها کمک بگیرید و وضعیت تراکنش‌های خود را پیگیری کنید. یا سامانه‌های عمومی مانند سامانه امداد شتاب.

 

چگونه از شماره پیگیری استفاده کنیم؟

شماره یا کد پیگیری بعد از انجام تراکنش چه با درگاه پرداخت و چه با کارت به کارت و روش‌های دیگر به شما داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید به‌راحتی هر بار آنلاین خرید می‌کنید پیگیر واریزی باشید. این کد که به آن شماره پیگیری می‌گویند، شناسنامه تراکنش مالی شماست.

 

استعلام کد پیگیری تراکنش

زمانی که این کد به شما داده می‌شود، تراکنش شما در سیستم بانکی ثبت شده است. با استفاده از این شماره می‌توانید اگر مشکلی به وجود آمده باشد یا اگر سؤالی درباره تراکنش داشتید را در کمترین زمان پیگیری کرده و از وضعیت پرداخت خود مطمئن شوید.

 

پیگیری انتقال وجه کارت به کارت

زمانی که به‌صورت آنلاین اقدام به انتقال وجه از طریق درگاه پرداخت اینترنتی می‌کنید، ممکن است شاهد خطاهای زیادی در انجام تراکنش‌ها باشید. گاهی تراکنش‌ها ناتمام می‌مانند، درحالی‌که وجه از حساب کسر شده، بدون اینکه به‌حساب مقصد واریز شود. بسیاری از باگ‌ها و اختلالات فنی در برخی درگاه‌های پرداخت سبب بروز این نوع خطاها در زمان انجام تراکنش‌ها می‌شوند.

مشکلات اینترنتی و ارتباطی نیز از دیگر دلایل به وجود آمدن مشکلات در زمان انجام تراکنش‌ها هستند. در زمان بروز مشکل از طریق راه‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، می‌توانید از وضعیت پرداخت‌های آنلاین خود مطلع شوید:

 

شماره پیگیری

کد پیگیری که در زمان اتمام تراکنش به شما داده می‌شود کمک می‌کند تا بتوانید از طریق مراجعه به سامانه امداد شتاب (www.emdadshetab.cbi.ir) یا تماس گرفتن با تلفن گویای ۲۹۹۱۱ از وضعیت تراکنش خود مطلع شوید.

 

بانک مبدأ

 اگر مشکل شما از طریق روش اول حل و پیگیری نشد، می‌توانید به شعبه بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کرده یا تماس بگیرید و اطلاعاتی درباره تراکنش که درخواست می‌کنند را در اختیار آنها قرار دهید.

 

 و در پایان

زمانی که شما از طرق مختلف اینترنتی وجهی را منتقل می‌کنید، تراکنش اینترنتی انجام می‌شود که دارای شماره یا کدی منحصربه‌فرد است. این کد در سیستم بانکی ثبت شده و اگر دچار مشکل یا ابهامی شوید با استفاده از آن می‌توانید تراکنش را پیگیری کنید.

برای پیگیری این کد روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره شده است. در زمان انتخاب درگاه پرداخت توجه داشته باشید که معتبرترین درگاه را برای انتقال وجه خود انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید. اگر صاحب کسب‌وکاری نیز هستید باید درگاه پرداخت معتبری را برای سایت خود انتخاب کنید. درگاه پرداخت سیزپی با داشتن مجوز از سمت بانک مرکزی و سامانه شاپرک یکی از مناسب‌ترین درگاه‌های پرداخت برای شماست.

درگاه پرداخت سیزپی دارای کمترین میزان کارمزد بوده و حتی شرایطی را فراهم کرده که بتوان پرداخت کارمزد را به صفر رساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.