آشنایی با بوم مدل کسب‌وکار

آشنایی با بوم مدل کسب‌وکار

 

 در دنیای مدرن امروزی، راه‌اندازی کسب‌وکار کمی راحت‌تر از گذشته شده است. تأسیس استارتاپ به‌مراتب راحت‌تر از باز کردن فروشگاهی برای فروش اجناس مختلف است. اگر شما برای شروع ایده کسب‌وکار استارتاپ نمی‌دانید از کجا شروع کنید یا برای بهبود کسب‌وکارتان نیاز به کمک دارید، باید به دنبال آشنایی با بوم مدل کسب‌وکار باشید.

 در این مقاله قصد داریم شما را با بوم مدل کسب‌وکار و بخش‌های مختلف آن آشنا کنیم. اگر شما نیز علاقه‌مند به یادگیری روش‌های طراحی آن و آشنایی با این حوزه هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

 

 بوم مدل کسب‌وکار چیست؟

 به یاد داشته باشید قبل از اینکه به فکر طراحی سایت یا حتی خرید درگاه پرداخت اینترنتی بیفتید باید کسب‌وکارتان را با بوم مدل طراحی کنید. بوم مدل یک مدل کسب‌وکار است که در ساده‌ترین حالت طرحی را توضیح می‌دهد، یک کسب‌وکار چگونه می‌تواند به درآمدزایی برسد. بوم مدل بررسی می‌کند که مشتریان شما چه افرادی هستند و چگونه می‌توانید به آنها ارزش بدهید. جزئیات تأمین مالی کسب‌وکارها نیز در بوم مدل‌ها به طور دقیق مشخص می‌شود.

 بوم مدل کسب‌وکار (Business Model Canvas) به اختصار BMC نیز نامیده می‌شود و می‌تواند اجزای مختلف را در یک صفحه مشخص کند. برای مدیریت استراتژیک از بوم مدل‌های کسب‌وکار به‌عنوان یک ابزار مدیریت استفاده می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا ایده‌ای که برای کار دارید را بتوانید به‌راحتی تجسم و ارزیابی کنید.

 با استفاده از بوم مدل کسب‌وکار، راحت‌تر عناصر اصلی مختلف کار را نسبت به طرح‌های سنتی که برای تجارت آماده می‌شد، درک خواهید کرد. طراحی‌های سنتی برای تجارت در چندین صفحه آماده می‌شدند؛ اما بوم مدل‌ها بسیار کوتاه و مفید برای کار هستند. بوم ناب (Lean Canvas) یکی از بوم مدت‌هاست که توسط استارتاپ‌ها استفاده می‌شود؛ اما به‌اندازه بوم مدل کسب‌وکار جامع نیست.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 روش طراحی بوم مدل کسب‌وکار

 برای اینکه بتوانید بوم مدل مناسبی تهیه کنید باید از بخش‌های مختلف بوم و روش پر کردن آنها مطلع باشید. مشتری و بازار سمت راست بوم هستند که روی مشتری یا بازار (عوامل خارجی) کار می‌کند و این عوامل تحت کنترل شما نیستند. سمت چپ بوم روی تجارت (عوامل داخلی) که این عوامل را بیشتر می‌توانید تحت کنترل دربیاورید و روی آنها تمرکز کنید. در وسط بوم نیز ارزش پیشنهادی خود را مشخص کنید که این ارزش نشان‌دهنده ارزش بین تجارت شما و مشتریان است.

 

 آشنایی با تعداد بخش بوم مدل کسب‌وکار

 بخش در بوم مدل کسب‌وکار به ۹ قسمت تقسیم می‌شود. برای اینکه بتوانید هر یک از بوم مدل‌ها را پر کنید باید در مورد تمام این عناصر فکری کرده و تحقیقات انجام دهید. در ادامه این مقاله با بخش‌های مختلف هر بوم آشنا خواهید شد.

 

 بخش اول بوم (بخش مشتریان)

 مشتریان گروهی هستند که شما در کسب‌وکار خود سعی دارید محصولات یا خدمات خود را به آنها بفروشید. شما می‌توانید مشتریان را بر اساس منطقه جغرافیایی، جنسیت، سن، رفتارها، علایق و... تقسیم‌بندی کرده و با داشتن برنامه‌ریزی درست به بهترین نحو به نیازهای آنها پاسخ دهید.

 

 بخش دوم (ارزش پیشنهادی)

 بخش ارزش پیشنهادی؛ قلب بوم مدل کسب‌وکار است و بخش اصلی آن محسوب می‌شود. در این بخش می‌توانید راه‌حل مشکلاتی که مشتری با آن روبه‌رو است، پیدا کنید. این راه حل ها که به‌صورت کلی منحصربه‌فرد خواهند بود. ارزش پیشنهادی شما باید با رقبا متفاوت بوده و منحصربه‌فرد باشد. محصولات و ویژگی‌های هر یک از آنها باید منحصر به شما کسب‌وکارتان باشد تا بتوانید بیزینسی موفق داشته و بتوانید امتیازات جدید خود را به‌مرورزمان برجسته کنید.

 کمی (قیمت، سرعت و خدمات) یا کیفی (نوع طراحی یا تجربه مشتری) بودن ارزش‌های پیشنهادی فرقی ندارند و بهتر است روی هر یک از آنها کار کنید.

 

 بخش سوم (ارتباط با مشتری)

 نوع ارتباط صاحبان کسب‌وکارها با مشتریان بسیار اهمیت دارد. در ادامه به چند نوع ارتباطی که می‌توانید با مشتریان داشته باشید اشاره می‌کنیم. در نظر داشته باشید که در هر یک از بخش‌های بوم مدل خود نحوه تعامل با آنها را مشخص کنید. انواع مختلفی روابط با مشتری عبارت‌اند از:

 · ارتباط شخصی

 · ارتباط شخصی اختصاصی

 · سلف‌سرویس

 · خدمات خودکار

 · گروه‌ها

 · تولید مشترک

 

 بخش چهارم (کانال توزیع)

 در این بخش یا بلوک توضیحی درباره نحوه ارتباط شرکت شما و ارتباط با مشتریان از طریق کانال‌های مختلف است.

 شما می‌توانید از طریق کانال‌های ارتباطی با مشتریان خود میزان آگاهی آنها را در جهت بالا بردن ارزش‌های پیشنهادی شما بالا ببرند. از طریق کانال‌ها نیز امکان خرید یا ارائه خدمات نیز وجود دارد و می‌توانید از آنها به‌درستی استفاده کنید. دو نوع کانال برای فعالیت وجود دارد که عبارت‌اند از:

 · کانال‌های متعلق به شرکت

 · کانال‌های شرکا

 

 بخش پنجم (جریان‌های درآمدی)

 از طریق فروش محصول یا خدمات جریان‌های درآمدی یک شرکت منابعی هستند. در این بخش باید نحوه درآمدزایی از ارزش پیشنهادی خود را شرح دهید.

 شرکت‌ها به طرق مختلفی می‌توانند کسب درآمد کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 · فروش دارایی

 · هزینه استفاده

 · هزینه اشتراک

 · اجاره

 · مجوز

 · هزینه کارگزاری

 · تبلیغات

 

 بخش ششم (فعالیت‌های کلیدی)

 در بخش ششم باید فعالیت‌ها یا وظایفی که باید برای رسیدن به اهداف تجاریان انجام دهید را بنویسید. این فعالیت‌ها روی ارزش پیشنهادی شما تأثیر خواهند گذاشت و باید تمام این بخش‌ها از جمله بخش مشتری و حفظ روابط با آنها با یکدیگر در ارتباط باشند. فعالیت‌های کلیدی شامل سه دسته کلی به شرح زیر است:

 · تولید

 · حل مشکلات

 · بستر/ شبکه

 

 بخش هفتم (منابع اصلی)

 فهرست منابع کلیدی یا ورودی‌های اصلی که برای انجام فعالیت‌های کلیدی کسب و کارتان نیاز دارید را باید در این بخش بنویسید. منابع کلیدی متنوعی نیاز است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

 · انسان (کارکنان)

 · مالی (نقدی، خط اعتباری)

 · فکری (نام تجاری، ثبت اختراع، حق چاپ)

 · فیزیکی (تجهیزات، موجودی، ساختمان)

 

 بخش هشتم (شرکای کلیدی)

 انجام فعالیت‌های کلیدی شرکای کلیدی مانند شرکت‌های دیگر یا تأمین‌کنندگان به رونق بیزینس شما کمک می‌کنند. با کمک این شرکای کلیدی می‌توانید خطرات را کاهش داده و موفق‌تر عمل کنید.

 مشارکت ممکن است در انواع مختلفی صورت گیرد که عبارت‌اند از:

 · اتحاد استراتژیک

 · همکاری

 · مشارکت‌های مشترک

 

 بخش نهم (ساختار هزینه)

 هزینه‌های مربوط کسب‌وکار خود را در این بخش مشخص می‌کنید.

 

 و در پایان

 بوم مدل کسب‌وکار خود را تکمیل کرده و در اختیار سازمان و ذی‌نفعان خود بگذارید. بعد از این کار می‌توانید با خیال راحت سایت مناسبی برای کسب‌وکار آنلاین خود طراحی کرده و به سراغ گرفتن درگاه پرداخت بروید. برای گرفتن درگاه پرداخت نیز دقت کنید تا بهترین درگاه را انتخاب نمایید. سیزپی به‌عنوان پرداخت‌یار در حال اخذ مجوز بانک مرکزی، آماده ارائه راهکارهای پرداخت آنلاین برای تمامی کسب‌وکارهاست. سهولت راه‌اندازی با بهره‌گیری از افزونه‌ها و پلاگین‌ها مختلف، امنیت و پشتیبانی ۲۴ ساعته از مزایای درگاه پرداخت سیزپی است. برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی ابتدا ثبت‌نام کنید.

 

 برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.