با نگاهی به جدیدترین آمار منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت الکترونیک می خواهیم ببینیم بیشترین فروش ها از طریق کدام ابزار فروش اتفاق می افتد و کدامین روش ارتباط با مشتری در حال حاضر در ایران ترند می باشد. کدامین روش ارسال کالا محبوب تر است. با ما همراه باشید.
سهم فروش اینترنتی و آنلاین نسبت به فروش حضوری روز به روز بیشتر می شود تا آن جا که سهم اینستاگرام در ارائه و معرفی کالا و خدمات 83 درصد می باشد. کسب و کارهای فعال در این حوزه با صرف کمترین هزینه در حال درآمدزایی هستند. به نقل از ایرنا- بنابر گزارشی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به تازگی آن را منتشر کرده است، اکنون ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود علاوه بر وبسایت از شبکههای اجتماعی نیز استفاده میکنند.
همچنین ۲۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وبسایت از اپلیکیشن موبایل به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره میبرند. طبق نظرسنجی به عمل آمده توسط پرسشنامه، در میان شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای مختلف اینستاگرام با ۸۳ درصد، بیشترین سهم استفاده را در میان واحدهای تجارت الکترونیکی دارا بوده است. اینستاگرام و بعضی دیگر از شبکههای اجتماعی، سبب حذف هزینههایی مانند اجاره مغازه یا فروشگاه، سرمایهگذاری کلان ابتدای کار و حتی حذف هزینه سربار و مالیات و... شدهاند.
از آن جایی که مرجعی برای مدیریت مبادلات اینستاگرام وجود ندارد بنابراین نمیتوان میزان گردش مالی حاصل از مبادلات صورت گرفته قابل محاسبه نیست. پس از اینستاگرام، واتسآپ ۵۳ درصد، تلگرام ۴۳ درصد، وبلاگ و فیسبوک ۸ درصد، پیامرسان سروش ۵ درصد، پیامرسانهای ایتا، بله، گپ ۳درصد، آیگپ ۲ درصد و سیگنال ۱ درصد در استفاده واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای مختلف نقش آفرینی کردهاند. Google
روش های دریافت وجه چه تغییری داشته اند؟
63 درصد از واحد های تجارت الکترونیک از روش درگاه پرداخت اینترنتی برای دریافت وجه استفاده میکنند که البته به خاطر شیوع ویروس کرونا شاهد رشد 13 درصدی نسبت به سال قبل هستیم. از آن جا که درگاه پرداخت هم در سایت قابل استفاده است هم در شبکه های اجتماعی بنابراین این روش دریافت وجه بسیار مقبول بوده و حتی جلوی کلاهبرداری ها را نیز می گیرد. گفتنی است 34 درصد از کسب و کارها از ترکیبی از روش پرداخت در محل و پرداخت از طریق درگاه پرداخت اینترنتی را استفاده می کنند. درگاه پرداخت سیزپی پوشش دهنده سفارشات تلفنی، سفارشات ثبت شده در سایت و حتی سفارشات پیج های اینستاگرام می باشد.
بیشتر بخوانید در مورد دریافت وجه آنلاین در فروشگاه اینترنتی
روش ارسال مرسولات
بیشترین سهم ارسال کالا را شرکت پست داشته و سهم شرکت های پست خصوصی 26 درصد بوده و این نشان دهنده کارکرد مناسب شرکت پست هم می تواند باشد، شرکت های باربری بین شهری هم دارای سهم 30 درصدی می باشند.
دیدگاه