از مارکت پلیس‌ها چه می‌دانید؟

از مارکت پلیس‌ها چه می‌دانید؟

 

دنیای این روزهای ما غرق در فناوری‌های جدید شده که زندگی را برای ما ساده‌تر کرده‌اند. خریدوفروش تمام کالاها با کمک فناوری اینترنت به‌صورت آنلاین و غیرحضوری نیز امکان‌پذیر شده است و طرف‌داران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد. استفاده از مارکت پلیس (Marketplace) یکی از روش‌های محبوب تمام افراد در سنین مختلف است. شما مارکت پلیس را می‌شناسید؟ از مزایا و معایب آن باخبرید؟ در این مقاله قصد داریم درباره مفهوم مارکت پلیس صحبت کنیم و برای شناخت بیشتر این مفهوم از شما دعوت می‌کنیم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

مارکت پلیس چیست؟

پلتفرم آنلاینی که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا بتوانند محصولات و خدمات موردنیازشان را به‌صورت اینترنتی و آنلاین دریافت کنند، در اصطلاح مارکت پلیس نامیده می‌شود. مشتریان وارد مارکت پلیس‌ها می‌شوند و با انتخاب محصول یا خدمت موردنظرشان می‌توانند وارد درگاه پرداخت پلتفرم شوند و با تکمیل پرداخت وجه خدمات و محصولات را در منزل تحویل بگیرند.

برای اینکه شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار بتوانید مارکت پلیسی داشته باشید، باید در ابتدا سایت یا اپلیکیشن طراحی و راه‌اندازی کنید. در گام بعدی باید با فروشندگان مختلفی برای فروش محصولاتشان همکاری کرده و آنها را ثبت‌نام کنید.

در قدم بعدی انتخاب درست درگاه پرداخت اینترنتی است که بتوانید از امکانات آن مانند تسهیم وجه استفاده کنید. برای آشنایی با این ویژگی خواندن مقاله تسهیم و کسب‌وکارهای پلتفرمی را از دست ندهید.

 

انواع مارکت پلیس

مارکت پلیس‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد:

 

مارکت پلیس عمودی (Vertical Marketplace)

مدل عمودی مارکت پلیس، در واقع فروشگاه آنلاینی است که با تمرکز روی نوع خاصی از محصولات یا خدمات فعالیت می‌کند و این امکان را به چندین فروشنده می‌دهد که محصولات و خدمات خود را به‌راحتی به مشتریان عرضه کنند.

 به‌طور مثال مارکت پلیسی می‌تواند محصولات الکترونیکی مانند تلفن همراه را توسط چند فروشنده مختلف بفروشد.

فروشندگان نیز می‌توانند خدمات مختلفی از جمله تعمیر و نگهداری تلفن‌های همراه را نیز در این نوع پلتفرم ارائه دهند تا مشتریان به‌صورت تخصصی تمامی نیازهای خود را در یک پلتفرم برطرف کنند. در مارکت پلیس‌های عمودی مشتری می‌تواند محصولات یا خدمات مشابه را که چند فروشنده ارائه می‌دهند با یکدیگر به‌راحتی مقایسه کند و راحت‌تر دست به انتخاب بزند.

 

مارکت پلیس افقی (Horizontal Marketplace)

مارکت پلیس افقی (Horizontal Marketplace)از انواع دیگر فروشگاه آنلاین است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات که ویژگی‌های مشترکی دارند، برخلاف مارکت پلیس عمودی نمایش دهد. تنوع در این پلتفرم بسیار زیاد است و مشتریان خرید و انتخاب دلچسب‌تری را تجربه می‌کنند.

در این نوع مارکت پلیس ممکن است محصولاتی را از دسته‌های مختلف مانند لباس، وسایل الکترونیکی، آرایشی، خوراکی و… ارائه شود که وجه اشتراکی با یکدیگر ندارند و فقط به مشتری کمک می‌کنند تا نیازهای خود را در یک سایت مشاهده کرده و خریداری کنند.

 

مارکت پلیس جهانی (Global Marketplace)

پلتفرم دیگری وجود دارد که با نام مارکت پلیس جهانی (Global Marketplace) شناخته شده و مشتریان می‌توانند از این نوع فروشگاه آنلاین، بدون هیچ محدودیتی در دسته‌بندی متنوعی از محصولات یا خدمات مختلف خرید کنند.

در این نوع پلتفرم فروشندگانی از تمام جهان می‌توانند حضور داشته باشند و در سطح جهانی محصولات خود را ارائه دهند. مشتریان با استفاده از مارکت پلیس جهانی می‌توانند از بین تنوع بالای محصولات و خدمات، گزینه مناسبی برای خود انتخاب کنند.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس

تعداد فروشندگان

تنها یک فروشنده در فروشگاه اینترنتی، وجود دارد که مدیر وب‌سایت یا برند است. در Marketplace، تعداد فروشندگان زیاد است و همه آنها می‌توانند محصولات و خدمات خود را به‌صورت جداگانه ارائه داده و بفروشند.

 

محصولات و برندها

 برند خاصی در فروشگاه اینترنتی به فروش می‌رسد و مشتریان فضایی برای مقایسه و انتخاب، از بین برندهای متفاوت ندارند. در Marketplace، مقایسه برندهای مختلف وجود دارد و مشتریان می‌توانند از میان برندهای مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنند.

 

تخصص و تنوع

در فروشگاه اینترنتی به‌صورت تخصصی محصولی را ارائه نمی‌دهند و تمامی محصولات یک برند را به نمایش در می‌آورند. در مارکت پلیس‌ها همان‌طور که اشاره شد امکان این وجود دارد در زمینه خاصی به‌صورت تخصصی فعالیت شود.

 

مزایای مارکت پلیس

با کمک فروش در مارکت پلیس می‌توانید از مزایای بسیاری بهره‌مند شوید که در ادامه این مقاله به این مزایای اشاره می‌کنیم:

  • دسترسی به مارکت پلیس بین‌المللی
  • فروش محصولات بدون داشتن فروشگاه
  • کم‌هزینه بودن
  • معتبر و قابل‌اعتماد بودن
  • دسترسی به مشتریان و بازارهای جدید

 

معایب مارکت پلیس

 Marketplaceعلاوه‌بر اینکه دارای مزایایی است، معایبی هم دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد:

  • پرداخت پورسانت برای فروش
  • رقابت در قیمت
  • از دست دادن همه‌چیز در صورت ترک Marketplace
  • تسلط مارکت پلیس بر موقعیت شما
  • تعارض منافع

 

بهترین مارکت پلیس‌های ایران

  • دیجی‌کالا
  • اسنپ فود

 

بهترین مارکت پلیس‌های خارجی

  • علی‌بابا (Alibaba)
  • وال‌مارت (Walmart)

و در پایان

برای راه‌اندازی کسب‌وکاری آنلاین، ابتدا مشخص کنید فعالیتی که قصد انجام آن را دارید، در چه زمینه‌ای است و انتخاب فروشگاه آنلاین برای شما مناسب‌تر است یا یکی از انواع مارکت پلیس. بعد از پشت سر گذاشتن مراحل انتخاب، طراحی و... حتماً در زمان انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی دقت لازم را داشته باشید.

پرداخت‌یاری انتخاب کنید که به شما در راحت‌تر انجام شدن روال تسویه فروشندگان و دیگر مسائل کمک کند. پرداخت‌یاری که انتخاب می‌کنید باید مجوزهای رسمی از بانک مرکزی و شاپرک داشته باشد تا شما دچار مشکلی نشوید. درگاه پرداخت سیزپی این ویژگی‌ها را دارد و در سیزپی امکانی فراهم شده تا بتوانید بیش از یک شبا را برای تسویه تراکنش‌ها معرفی کنید و با مشخص کردن درصد سهم هر یک از شرکا، به‌صورت خودکار تسویه انجام می‌شود و فقط باید منتظر پیامک واریز باشید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت‌نام اخذ درگاه پرداخت با ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.