همانطور که میدانید خرید آنلاین از فروشگاههای اینترنتی گسترش یافته است ولی در کنار آن وجود بعضی از درگاههای پرداخت نامعتبر باعث سلب اعتماد مشتریان و کاهش خرید آنلاین شده است. این موضوع موجب از دست رفتن بخشی از بازارِ هدفِ تعدادی از فروشگاهها میشود. به همین دلیل گروهی از صاحبان کسب و کار مجازی، برای حل این مشکل از روش پرداخت در محل استفاده میکنند.
سیستم پرداخت در محل (Cash On Delivery) که اختصارا C.O.D نامیده میشود روشیست که مشتری هنگام دریافت محصول خود در محل، مبلغ را پرداخت میکند. این شیوهی پرداخت در فروشهای اینترنتی و خرده فروشی کاربرد دارد و به دو روش قابل اجرا است:
1. پرداخت با کارت بانکی در محل دریافت محصول: در این حالت مبلغ سفارش با دستگاه کارتخوان یا همان پوز پرداخت میشود.
2. پرداخت نقدی: در این حالت هزینه به صورت نقدی پرداخت شده و پیک یا مامور پست آن را به حساب شرکت واریز میکند. این خدمت معمولا توسط شرکتهای واسط پستی و حمل و نقل ارائه میشود و خود باعث کاهش ریسک دریافت کالای معیوب است.
هزینهی مربوط به حمل و نقل کالا در فرآیند پرداخت در محل، اغلب بر عهدهی فروشنده است و معمولا مامور ارسال به صورت درصدی از قیمت محصول، سهم خود را دریافت میکند.
مزایای پرداخت در محل
این روش پرداخت برای مشتریان مزایایی دارد از جمله؛ اگر کارت بانکی خریدار رمز دوم نداشته باشد میتواند به این صورت کالای مورد نظر خود را خریداری نماید. علاوه بر آن فروشندگانی که تازهکار هستند و نام و برند معتبر و مشهوری ندارند با ارائه این سیستم پرداخت، به اعتبار خود افزوده، اعتماد مشتریان را جلب و فروش بالاتری را ثبت میکنند.
معایب پرداخت در محل
در کنار مزیتها و کاربردهایی که این روش پرداخت دارد، میتواند برای فروشندگان ریسک نیز به همراه داشته باشد.
-
امکان دارد خریدار به هر دلیلی از گرفتن بسته خودداری کرده و بسته را مرجوع کند. در این صورت اگر تعداد سفارشهای مرجوعی افزایش یابد فروشنده مجبور خواهد بود زیان ناشی از هزینههای پستی را به عهده بگیرد.
-
در روش پرداخت در محل، رسیدن مبلغ سفارش به دست فروشنده، زمانبر بوده و با تاخیر همراه است که این موضوع به کسب و کار ضرر میرساند و بهویژه باعث افت کیفیت خدمات برای مشتری خواهدشد.
-
فروشنده باید سود 5 الی 10 درصدی به شرکتهای واسط پستی پرداخت کند؛ این هزینه و کارمزد به قیمت تمام شده محصول اضافه میشود و قدرت فروشنده برای در نظر گرفتن قیمتهای رقابتی، پایین میآید.
-
امکان گمشدن یا سرقت کالا هم بارها در این نحوهی پرداخت، تجربه شده است؛ از آنجا که شرکت واسط از قبل هزینهی حمل و نقل را از فروشنده دریافت کرده است تعهدی برای رساندن محصول به دست مشتری ندارد.
-
اگرچه در این روش فروش افزایش مییابد ولی سود آنچنانی نصیب فروشنده نمیشود.
-
برای کالاهایی که حمل و نقل آسانی ندارند، این روش کارآمد نیست.
مطلب مرتبط : مزایای پرداخت در محل
دیدگاه